شکل گیری استخوان اضافی

0
28,863
344114.jpeg alt_text
344114.jpeg caption

واژه استخوان اضافه در زمانی استفاده می شود که استخوان در جایی که قرار نبوده شکل می گیرد. استخوان سازی نابجا معمولاً به معنای تشکیل استخوان در بافت نرم مثل عضله، تاندون‌ها یا سایر بافتهاست. این نوع استخوان سازی در هر جایی از بدن می تواند ایجاد شود اغلب به دنبال جراحی آسیب به عضلات و استخوان شکستگی و گاهی اوقات بنا به علل نامعلوم ایجاد میشود. چهار مرحله در ترمیم یک استخوان شکسته وجود دارد:

  •  شکل گیری هماتوم یا تجمع خون در محل شکستگی
  •  شکل گیری بافت غضروفی در محل شکستگی
  •  تشکیل بافت ترمیمی استخوانی
  • بازسازی و اضافه شدن استخوان متراکم

وقتی که شکستگی در استخوان ایجاد می شود ممکن است باعث رشد غیرطبیعی یا تورم استخوان شود که به نظر می رسد یک تغییر ژنتیکی که جایگزین رشد طبیعی بافت همبند استخوان را می گیرد و می تواند مقدمه ای برای تشکیل استخوان نابجا باشد.

شکل گیری استخوان اضافی

پیشنهاد مطالعه: بهترین متخصص ارتوپدی در تهران

آنچه در این مقاله خواهید خواند

شایع ترین علائم استخوان سازی نابجا

شایع ترین علائم استخوان سازی نابجا سفتی مفصل می باشد و به افرادی که استخوان سازی نابجا دارند نمی توانند استخوان غیرطبیعی را احساس کنند اما متوجه می ‌شوند که تغییراتی در حرکات طبیعی استخوان ایجاد شده است استخوان نابجا مفصل لگن یا آرنج ایجاد می شود و باعث می شود که خم کردن این مفاصل سخت شود سایر علائم شامل توده می باشد که ممکن است اطراف مفاصل به شکل بدشکلی یا درد ایجاد شود.

همان طور که گفته شد لذا زمانی رخ می دهد که بدن سیگنالهای مختلفی را دریافت می کند و سلول های استخوانی شروع به ساخت استخوان بیرون از اسکلت طبیعی می کند بدن به طور مداوم استخوان جدید می سازد تا جایگزین استخوان های اسکلت بدن شود .زمانی که شکستگی استخوان رخ می‌دهد استخوان جدید برای ترمیم استخوان شکسته ساخته می شود افرادی که استخوان سازی نابجا دارند هم همین روند را طی می‌کنند اما اغلب بنا به علل ناشناخته در جاهایی که لازم نیست استخوان تشکیل می شود.

مرحله ساخت استخوان جدید یا همان اسکلت سازی روندی است که باید در جایی که استخوان طبیعی وجود دارد و در غیر این صورت استخوان سازی نابجا نامیده می شود این اختلال می‌توانند بسیار خفیف ناچیز یا شدید باشند و برخی موارد این استخوان فقط در رادیولوژی دیده می‌شود و هیچ علت و علامتی هم ندارد و برخی موارد باعث محدودیت حرکت عتاب محدودیت در انجام فعالیت های ساده مثل راه رفتن نیز می شود چند علت برای ایجاد استخوان نابجا شناخته شده است.

 شرایط ژنتیکی

  •  اعمال جراحی مثل عمل تعویض مفصل ران ،شکستگی آرنج یا جراحی شکستگی ساعد
  • آسیب مغزی یا طناب نخاعی مثل تصادفات و آسیب‌هایی که  به مغز و نخاع وارد شده
  •  آسیب های ورزشی مثل میوزیت اسیفیکان

 درمان استخوان سازی نابجا

 درمان استخوان سازی نابجا مشکل است و بستگی به علت ایجاد کننده و همچنین علائم آن دارد. در صورتی که استخوان اضافی به دنبال جراحی یا آسیب مغزی و نخاعی ایجاد شده باشد با عمل جراحی قابل برداشت می باشد.معمولا توصیه می‌شود که زمانی جراحی انجام شود که استخوان کامل رسیده باشد تا مطمئن باشیم که مجدداً استخوان اضافی تشکیل نمی شود با این کار حرکت مفصل که مختل شده بوده برمیگردد. بیمارانی که زمینه بیماری ژنتیکی دارند و منجر به تشکیل استخوان اضافی در آنها شده بهتر از جراحی نشوند چون جراحی باعث تشدید علائم آنها خواهد شد

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید