شیوع بیماری آسم

0
1,313
398776.jpeg alt_text
398776.jpeg caption

آسم چیست؟

آسم بیماری مزمن مجاری هوا هست که خود را به صورت انسداد برگشت پذیر مجاری هوایی نشان می دهد.

بیماری عود کننده بوده و در فواصل بین حملات علائم بینار تخفیف پیدا میکند. آسم در هر سنی میتواند بروز کند و در بسیاری از موارد از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند. مطالعات آماری نشان میدهد که از هر ۱۰ کودک یک نفر به آسم مبتلا هست که البته شدت آن در افراد مختلف متفاوت هست.

شیوع آسم در مردان بیش از زنان می باشد. هوا در طی عمل دم از طریق دهان وارد ریه ها شده و با مجاری تنفسی (برونش) وارد ریه ها می شود و این اکسیژن دمی در ریه ها وارد خون شده و از  این طریق به سلولهای بدن می رسد. در مقابل کربن دی اکسید تولید شده توسط سلولها و بافت های بدن، از طریق خون به ریه رفته و از آنجا از طریق هوای باز دمی از بدن خارج می شود. در بیماری آسم مجاری های تنفسی دچار انقباض شده و موجب میشود و هوای بازدمی خارج نمی شود و ریه ها پر هوا شده و فرد دچار احساس فشار در قفسه سینه می شود. در افراد مبتلا خلط چسبناک در مجاری جمع شده و برای فرد تنگی نفس ایجاد می کند و گاهی همراه سرفه خارج می شوند. این بیماری به صورت سرفه های خشک و خس خس سینه تظاهر پیدا می کند‌. سرفه آسم مزمن بوده و فرد برای مدت طولانی علائم را تجربه می کند. گاهی اوقات شدت سرفه ها در حدی هست که فرد دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود. سرفه ها در اواخر روز و شب ها هنگام خواب شدیدتر شده و با عوامل محرک نظیر هوای سرد، ورزش کردن در هوای سرد، گرده گلها و برخی مواد غذایی تشدید می شود.

تاثیر مصرف سیگار بر بیماری آسم

آسم

در میان عوامل تحریک آسم دود سیگار و دخانیات از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند . مطالعات نشان داده است که شیوع و شدت آسم در افراد سیگاری بیشتر از جمعیت عادی می باشد‌. افراد مبتلا به آسم پس از عفونت های تنفسی دجار تشدید علائم و تنگی نفس می شوند در کودکان آسم‌ میتواند با مشکلاتی نظیر آلرژی و درماتیت همراهی داشته باشد. مطالعات نشان داده است که ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به آسم دارد. شیوع آسم در خانواده هایی که سابقه ای از ابتلا به آسم دارند، بیشتر از سایرین می باشد.

درمان آسم

در درمان بیماری از اسپری های تنفسی استفاده می شود که مکانیسم آن انبساط مجاری هوایی می باشد و از این طریق علائم را کاهش می دهند. داروهای خوراکی ضد التهاب استفاده می شود که از طریق کاهش التهاب در مجاری تنفسی به کنترل علائم کمک می کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین ریه و بیماری های تنفسی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید