آیا هوای خانه با پیاز تمیز می شود؟

1
36,813
719650.jpeg alt_text
719650.jpeg caption

حتماً شما هم یک بار که شده شنیده اید که در زمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا، پیاز برش خورده در اتاق قرار دهید تا میکروب ها و ویروس ها را جذب کند. از گذشته تاکنون، عقیده بر این است که قرار دادن پیاز برش خورده در محیط خانه، در فصول سرد سال و زمانیکه یکی از اعضای خانواده دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده است، از بیمار شدن سایر اعضای خانواده جلوگیری کرده و محیط خانه را ضدعفونی می کند. به عبارت دیگر، قرار دادن سیر یا پیاز برش خورده در چند نقطه از خانه، به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال، مانند: دستگاه تصفیه هوا عمل کرده و با جذب میکروب ها و عوامل بیماری زا، هوای خانه را تمیز کرده و از ابتلای سایر اعضای خانواده به بیماری جلوگیری می کند.

در واقع، پیاز یک ضدعفونی کننده قوی است که برش‌های آن میکروب ها را به خود جذب کرده و از بین می برند، در نتیجه فضای خانه را تمیز می کنند. از آنجایی که در فصول سرد سال، امکان باز کردن درب و پنجره برای تهویه هوا و ورود هوای تازه به خانه وجود ندارد و میزان شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز در این زمان ها زیاد است، به دلیل پخش شدن عوامل بیماری زا در هوای خانه و عدم امکان تهویه هوا، سایر افراد نیز به راحتی دچار سرماخوردگی می شوند  بر اساس تحقیقات، عامل بیماری سرماخوردگی، تا سه ساعت در فضای خانه و روی سطوح باقی مانده و می تواند به راحتی سایر افراد را آلوده کند. بنابراین بهترین کار برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، ضدعفونی کردن خانه است تا عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

روش های زیادی برای ضدعفونی کردن خانه وجود دارد، خیلی از افراد معتقدند که قرار دادن برش های پیاز و سیر در محیط خانه، یکی از روش های ضدعفونی کردن و میکروب زدایی از هوای خانه است، که باعث تمیز شدن هوا می شود. اما باید گفت که این مسئله هیچ پایه و اساس علمی ندارد و هیچ مطالعه ای اثبات نکرده است که قرار دادن پیاز خرد شده در خانه باعث جذب میکروب ها و پاک و تمیز شدن هوا می شود.

حقیقت این است که پیاز بر عکس بدن انسان، محیط جذابی برای عوامل بیماری زا نیست و اینگونه نیست که باکتری ها و ویروس ها به دلیل دوست داشتن پیاز، جذب آن شوند و پیاز آن ها را از بین ببرد. به نظر می رسد تصور اینکه پیاز هوای خانه را تمیز می کند، به زمان شیوع طاعون خیارکی بازمی گردد، زمانیکه مردم فکر می کردند قرار دادن پیازهای برش داده شد در اطراف خانه، باعث بدبو شدن هوا و مانع پخش شدن عامل بیماری زا و ابتلا به این بیماری می شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

روش های تمیز کردن هوای خانه

استفاده از روش های زیر به تمیز شدن هوای خانه کمک می کند:

• باز کردن در و پنجره ها

همانطور که ذکر شد، یکی از راه های تمیز شدن هوای خانه، باز کردن در و پنجره و وارد شدن هوای تازه به خانه است. اگه هوای خانه عوض نشود، تعداد ویروس ها و میکروب های موجود در فضای خانه افزایش پیدا کرده و به راحتی بیماری به دیگری سرایت می کند.

• بخور اکالیپتوس

 یکی از راه هایی که باعث ضدعفونی کردن هوای خانه می شود، استفاده از بخور اکالیپتوس است، قرار دادن برگ های اکالیپتوس در آب جوش و گذاشتن آن روی بخاری، باعث پخش شدن بخار حاصل از آن در فضای خانه و ضدعفونی کردن محیط می شود. این بخور به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، باعث تمیز شدن هوا شده و از بروز سردرد، سینه درد، سرفه و سرماخوردگی جلوگیری می کند.

آیا هوای خانه با پیاز تمیز می شود؟

شاید نیاز به مطالعه داشته باشید: علت ریزش اشک هنگام برش پیاز

• دود کردن گیاهان آنتی باکتریال

 برخی از گیاهان خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند و دود کردن آن ها در محیط خانه باعث ضدعفونی شدن هوا می شود، مانند: اسپند، اکالیپتوس، بابونه، مریم گلی و … . اسپند یکی از شناخته شده ترین گیاهانی است که دود کردن آن باعث ضدعفونی کردن هوا و جلوگیری از شیوع سرماخوردگی می شود، همچنین استنشاق بوی آن باعث آرامش و تسکین اعصاب می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام… حالا که تمیز کنندگی پیاز مبنای علمی نداره آیا اکالیپتوس مبنای علمی داره؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید