دلایل ایجاد آلرژی چیست؟

0
8,309
480706.jpeg alt_text
480706.jpeg caption

آلرژی که با عنوان عمومی حساسیت نیز شناخته می شود نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل خارجی می باشد. این عوامل خارجی به نوبه خود هیچ گونه ماده بالقوه خطرناکی نیستند ولی در برخی از افراد موجب بروز واکنش های آلرژی یا حساسیت می گردند. بنابراین می توان گفت این حالت به اشتباه در سیستم ایمنی بدن اتفاق می افتد. عوامل خارجی مانند برخی مواد غذایی هم چون بادام زمینی، داروهایی مانند پنی سیلین و یا گرده گل گیاهان و گل ها می توانند باعث ایجاد واکنش های حساسیت زا گردند.

دلایل مبتلا به آلرژی

 

آلرژی

 

همان طوری که گفته شد آلرژی ها به دلیل اشتباه سیستم ایمنی بدن در تشخیص مواد بی خطر از مواد آسیب زا ایجاد می شوند. این حالت اغلب به دلیل ژنتیک فرد ایجاد می شوند. به همین دلیل است که تمامی افراد به آلرژی مبتلا نمی شوند و این حالت تنها برخی از افراد را مبتلا می سازد. وجود حالت ارثی حساسیت نسبت به برخی مواد در کودکان، احتمال بروز واکنش های حساسیت زای دیگر نسبت به سایر مواد را دو چندان می کند. 

انواع آلرژی

1) آلرژی غذایی: همه افراد نسبت به مصرف خوراکی ها از نوعی تحمل برخودارند ولی این سد تحمل نسبت به تعدادی از مواد غذایی در برخی افراد از بین رفته و نسبت به آن از خود واکنش نشان می دهند. از جمله این مواد غذایی بادام زمینی، غذاهای دریایی، شیر گاو، گندم، سویا، بادام کوهی، خربزه، کنجد، تخم‌ آفتاب گردان و زرده‌ تخم مرغ می باشند. 

2) آلرژی پوستی: حساسیت پوستی کهیر حالت شایعی از این نوع آلرژی می باشد، اگر چه حساسیت پوستی در کودکان به ویژه در ناحیه صورت که بر اثر تماس مکرر بوجود می آید نیز جزو حالت های شایع این مدل می باشد.  

3) آلرژی تنفسی: این آلرژی مانند نوعی آلرژی فصلی خود را بروز می دهد چرا که افراد عمدتا نسبت به گرده های گل یا مایت های موجود در هوا و گرد و غبار از خود واکنش نشان می دهند.

4) آلرژی دارویی: از جمله داروهایی که می توانند باعث بروز این واکنش های حساسیت زا گردند می توان به داروهای آنتی بیوتیکی، ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای ضد تشنج و داروهای بیولوژیک را نام برد. اگرچه این داروها اغلب واکنش شدیدی ایجاد نمی کنند ولی در میان داروهای تزریقی و پوستی ممکن است اثرات شدیدتری وجود داشته باشد. 

علائم

علائم آلرژی بسته به نوع واکنش به سه حالت طبقه بندی می شود. بسته به تعداد دفعات برخورد با ماده حسایت زا و هم چنین شدت برخورد این علائم ها متفاوت خواهد بود.

درجه خفیف: این حالت ها معمولا تنها بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد به عنوان مثال حساسیت پوستی در بخشی از پوست بدن، خارش و التهاب. 

درجه متوسط: درجه متوسط مرحله ای کمی پیشرفته تر از درجه خفیف می باشد بنابراین علائم آلرژی می توانند در محدوده کمی بیشتر گسترش یابند. به عنوان مثال خارش پوستی به خارش چشم و گلو و یا حتی تنگی نفس تبدیل می شود.

درجه شدید: این حالت معمولا شرایط خطرناک تری تلقی می شود که گاهی نیازمند اقدامات فوری اورژانسی می باشد. این شرایط با اصطلاح علمی شوک آنافیلاکسی شناخته می شود که می تواند در عرض چند لحظه تمامی بدن را درگیر سازد. 

 

آلرژی

 

مسلما حساسیت به مواد آلرژی زای تنفسی مانند گرده گل باعث درگیری دستگاه تنفسی و تنگی نفس می گردد. می توان گفت بیماری آسم نیز نوعی واکنش آلرژی است که باعث التهاب مجاری تنفسی می گردد. حساسیت نسبت به مواد غذایی در ابتدا باعث تحریک معده و روده می گردد که با علایمی مانند اسهال، استفراغ، درد و ناراحتی شکمی بروز می کنند. 

تشخیص آلرژی

تشخیص دقیق این واکنش های آلرژیک و نوع دقیق ماده حساسیت زا با روش های بخصوص بر عهده پزشک می باشد.

درمان

بخش اعظم درمان آلرژی شامل عدم تماس با مواد حساسیت زا می باشد. در برخی از موارد هم چون آلرژی غذایی پزشک ممکن است برخی از داروها را برای کنترل شرایط حاصل به شخص تجویز نماید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین آلرژی نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید