ضربان قلب نرمال در نوزادان

0
61,189
497675.jpeg alt_text
497675.jpeg caption

قلب نوزادان به طور طبیعی، در هر دقیقه حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ بار در دقیقه ضربان دارد. در ارزیابی وضعیت اولیه نوزاد بلافاصله در بدو تولد، ضربان قلب شاخص مهمی می باشد و به عنوان یکی از معیارهای نمره آپگار نوزادان محسوب می شود.

احیای تنفسی نوزادان

 

تپش قلب نوزادان

ضربان قلب کمتر از ۱۰۰ تا در دقیقه، نوزادان تازه متولد شده را نیازمند احیای تنفسی_قلبی می کند. به ضربان قلب کمتر از ۱۰۰_ ۱۲۰ برادی کاردی گفته می شود که شایعترین علت آن، افت ضربان قلب ناشی از تنفس غیر موثر می باشد. از سایر علل می توان به هیپوترمی (افت دمای بدن) و برخی بیماری های قلبی اشاره کرد‌‌.

تپش قلب چیست؟

به ضربان قلب بالاتر از ۱۶۰_۱۸۰ تپش قلب گفته می شود. به طور فیزیولوژیک و طبیعی، نوزاد هنگام شیر خوردن، و دست و پا زدن و گریه کردن دچار افزایش ضربان فلب می شود. در بخش های مراقبت از نوزادان و در منزل، شایعترین علت تاکی کاردی نوزادان، هیپر ترمی (افزایش دمای بدن) می باشد. این هیپرترمی می تواند ناشی از پوشش زیاد، بالا بودن دمای محیط خانه و انکوباتور باشد. در این مواقع توصیه می شود پوشش نوزاد  و دمای انکوباتور کم شود. گاهی اوقات این هیپرترمی می تواند در زمینه تب و سپسیس باشد. به همین جهت بررسی عفونت های اخیر در نوزادی که تاکی کاردی دارد، باید مد نظر باشد. تب با افزایش متابولیسم سلولها، نیاز آنها به اکسیژن را افزایش می دهد. قلب برای تامین این نیاز بیشتر، تعداد ضربان خود را افزایش می دهد تا خون بیشتری به سمت سلولها ی بدن، پمپاژ کند.

تاثیرات آنمی و فقر آهن

یکی دیگر از مواردی که سبب تاکی کاردی و افزایش ضربان قلب نوزادان می شود، آنمی و فقر آهن می باشد. نوزادان آنمیک به علت کم بودن میزان هموگلبین، اکسیژن کافی در اختیار سلولهای بدن قرار نمی گیرد و قلب با ضربان بیشتر، این نیاز را جبران می کند. دیده شده که پس از اصلاح کم خونی، ضربان قلب این نوزادان به حالت عادی باز می گردد.

تاثیرات بیماری های قلبی

گاهی اوقات بیماری های قلبی میتواند علت افزایش ضربان قلب باشد که در این مواقع معمولا سوفل قلبی نیز شنیده می شود و تشخیص با انجام اکوکاردیوگرافی قطعی می شود. تپش قلب در نوزادان میتواند علل مهمی همچون عفونت ها، کم خونی و بیماریهای قلبی داشته باشد و لازم هست حتما بررسی شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید