طبقه بندی عقب ماندگی ذهنی بر اساس نمرات هوشبهر و توانایی های رفتاری

0
5,487
648845.jpeg alt_text
648845.jpeg caption

عقب ماندگی ذهنی، اختلالی که که از کودکی نمایان می شود با عملکرد عقلانی زیر متوسط ( هوشبهر 70 یا کم تر ) مشخص می شود.تقریبا یک درصد جمعیت به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند و در مردان شایع تر است. عقب ماندگی ذهنی درجات گوناگون عملکرد عقلانی و رفتار انطباقی را در بر می گیرد. افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی ، علاوه بر نارسایی هاي عقلی در قابلیت هاي گوناگونی که به سازگار شدن به زندگی روزمره مربوط می شوند، اختلال قابل ملاحظه ایی دارند. برای مثال آن ها فاقد مهارت های اجتماعی و قضاوت هستند، در برقراری ارتباط مشکل دارند یا نمی توانند از خودشان مراقبت کنند. بسیاری از افراد عقب مانده ذهنی برای مراقبت شخصی و حفظ سلامتی به دیگران وابسته هستند. جدول زیر خلاصه ایی از توانایی های اجتماعی و تحصیلی را در هر یک از سطوح عقب ماندگی ارایه می دهد.

درجه عقب ماندگی : خفیف

هوشبهر  : 50 ،55 -70

توانایی های رفتاری

پیش دبستانی (5 -0) :  می تواند مهارت های اجتماعی و ارتباطی را پرورش دهد، حداقل عقب ماندگی در زمینه های حسی- حرکتی، اغلب تا سنین بالاتر مشخص نمی شود.

 

دبستانی ( 19-6) : می تواند مهارت های تحصیلی را تا کلاس ششم یاد بگیرد و می تواند به سمت همنوایی با جامعه هدایت شود.

 

درجه عقب ماندگی: متوسط

 

دامنه هوشبهر  : 35،40-50،55

 

توانایی های رفتاری :

پیش دبستانی (5 -0) : می تواند صحبت کند و ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرد، آگاهی اجتماعی ناچیز، مهارت های حرکتی متوسط، از آموزش مهارت خودیاری بهره مند می شودبه مقداری نظارت نیاز دارد.

دبستانی (19 -6) :   می تواند از آموزش مهارت هاي اجتماعی و شغلی بهره مند شود. بعید است که تا بالاتر از کلاس دوم پیش برود، امکان مقداری استقلال در مکان های آشنا وجود دارد.

درجه عقب ماندگی : شدید

 

دامنه هوشبهر : 20،25-35،40

 

توانایی های رفتاری : 

پیش دبستانی (5 -0) :   رشد حرکتی ضعیف و حداقل مهارت زبان، به طور کلی نمی تواند از آموزش خودیاري بهره مند شود، ارتباط کم.

دبستانی ( 19-6): می تواند صحبت کردن یا ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرد، می تواند مهارت هاي خودیاری ابتدایی را یاد بگیرد، از آموزش عادت منظم بهره مند شود.

درجه عقب ماندگی: عمیق

دامنه هوشبهر:  زیر 20 یا 2

توانایی های رفتاری: 

پیش دبستانی ( 5-0 ): عقب ماندگی شدید، با حداقل توانایی برای عمل کردن در زمینه های حسی- حرکتی و به مراقبت شدید نیاز دارد.

دبستانی (19 -6) :  مقداری رشد حرکتی وجود دارد، امکان دارد به آموزش های خودیاری بسیار محدود پاسخ دهد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانشناس ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید