عفونت تنفسی حاد چیست؟

0
849
652349.jpeg alt_text
652349.jpeg caption

عفونت تنفسی حاد 

عفونت تنفسی حاد نوع عفونت می‌باشند که در تنفس طبیعی اختلال ایجاد می کند. این بیماری می‌تواند سیستم دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر کند که از سینوس ها آغاز می شود و چاپ تارهای صوتی ادامه دارد یا ممکن است فقط بخش تحتانی دستگاه تنفسی را درگیر کند که از تارهای صوتی آغاز می‌شود و تا ریه ها ادامه دارد. 

 

خطرات عفونت تنفسی

 

این عفونت ها اغلب برای کودکان و افراد سالمند و همچنین افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند خطرناک است. علائمی که ممکن است فرد آن را تجربه کند متفاوت هستند و بر حسب اینکه دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی درگیر شده باشند تفاوت دارد. احتقان در سینوس های بینی یا ریه ها، آبریزش از بینی، سرفه، گلودرد، بدن درد و خستگی از علائم هستند.

 

تب ناشی از عفونت تنفسی

 

 در صورت بروز تب بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد و لرز، سختی در نفس کشیدن، سرگیجه و افت هوشیاری حتماً باید به پزشک مراجعه کنید ، علل مختلفی باعث بروز این نوع عفونت می‌شوند.

 

علل شایع عفونت تنفسی

 علل شایع عفونت تنفسی فوقانی این موارد می باشند: عفونت حاد گوش، سرماخوردگی، التهاب حلق. همچنین عللی که باعث عفونت  دستگاه تنفسی تحتانی می‌شوند برونشیت، ذات الریه و التهاب برونشیول ها می باشند. اجتناب از ابتلا به ویروس و باکتری غیر ممکن است اما برخی موارد احتمال التهاب شدید و ابتلا به عفونت تنفسی حاد را بیشتر می‌کند .

 

چه کسانی بیشتر در معرض عفونت تنفسی هستند؟

عفونت تنفسی حاد چیست؟

 

 سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به ویروس قرار دارد کودکان به خصوص اگر به کودکان ناقل ویروس در تماس باشند احتمال ابتلا به این بیماری در آنها افزایش می یابد .کودکان معمولا عادت ندارند دستان خود را  بشویند، همچنین احتمال مالیدن دست هایشان به چشمها و گذاشتن انگشتان در دهان آنها زیاد است که منجر به گسترش و پخش شدن ویروس می گردد. افرادی که بیماری قلبی دارند یا اختلال ریوی دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تنفسی هستند این افراد و هر فردی که سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشد در معرض خطر ابتلا به سندروم حاد تنفسی می باشد سیگاری ها هم در معرض خطر هستند و برای بهبودی مراحل سخت تری را طی خواهند کرد.

 

تشخیص عفونت تنفسی

تشخیص بیماری با معاینه و گرفتن شرح حال توسط پزشک انجام میشود التهاب ریه ها را با معاینه و سمع ریه ها بررسی می کند همچنین ممکن است بینی و گوشها را هم چک کند اگر پزشک به عفونت تنفسی داشته باشد ممکن است دستور انجام گرافی یا سی تی اسکن از ریه را برای بررسی وضعیت ریه بدهد. عملکرد ریه با تست های خاصی بررسی می شود یکی از آنها سنجش میزان اکسیژن هست که از طریق وسیله ای که روی انگشت گذاشته می‌شود انجام می‌شود. همچنین ممکن است کشت از مخاط داخل بینی یا دهان برای بررسی نوع عفونت داده شود درمان بار اغلب با بستری و تزریق دارو های داخل رگ و همچنین در صورت شدت بیماری تجویز اکسیژن برای بیمار انجام میشود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

5/5 - (20 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید