علائم زانو درد مزمن و درمان آن

0
1,129
405442.jpeg alt_text
405442.jpeg caption

برخی از افراد ممکن است در برهه از زمان دچار زانو درد شدید شوند و یا آن را به صورت همیشگی به صورت زانو درد مزمن تجربه نمایند. مواردی که به صورت شدید رخ می دهند ممکن است به علت آسیب دیدن مناطق مختلفی از زانو مانند رباط‌ها، تاندون‌های اطراف مفصل زانو و یا خود کشک زانو رخ دهند. 

علل زانو درد 

همان طور که گفته شد علل زانو درد مزمن متفاوت از زانو درد شدید می باشد چرا که مفصل زانو یکی از آسیب پذیر ترین مفاصل بدن است که می تواند تحت تاثیر بیماری های مختلفی از قبیل روماتیسم، لوپوس، آرتروز و پوکی استخوان قرار گرفته و دچار درد های شدید و مزمن گردد. بنابراین شناخت علت های دقیق آن می تواند تا حدود زیادی در پیگیری روند درمانی و انتخاب بهترین نوع درمان موثر واقع شود. 

علائم زانو درد مزمن

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر چه درد زانو می تواند بسیار ناراحت کننده باشد ولی این درد می تواند در مناطق مختلفی از آن اتفاق بیفتد به عنوان مثال درد ناشی از عفونت زانو می تواند خود را به صورت ورم همراه با درد تمام زانو نشان دهد در حالی که در پارگی مینیسک زانو این درد به صورت منطقه ای احساس خواهد شد. علائم زانو درد مزمن به طور کلی عبارتند از:

• دشواری در راه رفتن

• راه رفتن همراه با لنگیدن

• احساس درد و ناراحتی در هنگام خم کردن زانو

• ناتوانی در دراز کرن زانو

• ورم و خشکی 

• احساس گرمی و ضعف

• صدای تق تق زانو

تشخیص زانو درد مزمن

معمولا برای تشخیص علت زانو درد مزمن معمولا روش های مختلفی وجود دارد ولی در ابتدا پزشک براساس نوع و شدت علائم یک معاینه بالینی انجام خواهد داد چرا که هر نوع دردی علت خاص خود را دارد. آسیب کشک زانو باعث بروز درد در جلوی زانو می شوند. درد و خشکی صبحگاهی که معمولا بعد از فعالیت از بین می روند از علائم آرتروز زانو می باشند که آرتروز زانو از بالقوه ترین دلایل زانو درد مزمن می باشد. معمولا برای تشخیص دقیق تر علت زانو درد مزمن معمولا آزمایشاتی هم چون تصویر برداری اشعه ایکس و ام آر آی، سی تی اسکن برای تشخیص شکستگی ها، در رفتگی ها و تغییرات مفصل زانو که امکان به وجود آمدن بر اثر آرتروز وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.  

درمان زانو درد

زانو درد مزمن

 

زانو درد اغلب با توجه به علت بروز آن تحت درمان قرار می گیرند. به عنوان مثل زانو درد شدید که بر حسب اتفاقات ناگهانی ایجاد شده اند با استراحت کردن، استفاده از مسکن ها و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی و استفاده از کمپرس یخ به خودی خود درمان می شوند. اما گاهی اوقات و در زمان زانو درد مزمن به تنهایی پاسخگو نیستند و باید علل زمینه ای آن ها مورد درمان قرار گیرد. البته بر حسب صلاح دید پزشک معمولا درمان های کمکی مانند استفاده از فیزیوتراپی، تزریقات به مفصل زانو، استفاده از کفش و کفی طبی، حرکات اصلاحی، استفاده از زانو بند و بریس و درمان های شدید تهاجمی مانند جراحی ممکن است تجویز گردد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید