علائم شایع حساسیت به آسپرین

0
18,188
495808.jpeg alt_text
495808.jpeg caption

آسپرین نام برند دارویی به نام استیل سالیسیلیک اسید میباشد. این دارو از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هست.تاریخچه استفاده از این ترکیب به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد که از گیاهی برای کاهش درد، به عنوان مسکن استفاده می‌شد. مدتها بعد دانشمندان عصاره این گیاه را استخراج کرده و آن را سالیسین نامیدند که در واقع پیش ساز استیل سالیسیلیک بوده و در معده به این ماده تبدیل می شود. آسپرین از طریق مهار عملکرد آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز، مانع سنتز پروستاگلاندین می شود. پروستاگلاندین سبب درد و التهاب در بدن شده و آسپرین با مهار سنتز آن در کاهش این درد و التهاب نقش دارد. یکی دیگر از عملکردهای آسپرین کاهش تجمع پلاکت‌ها در حاشیه دیواره عروق و کاهش لخته های عروقی است. مصرف آن می‌تواند در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی موثر باشد .یکی دیگر از عملکرد های آسپرین کاهش تب هست. تشکیل لخته در عروق کرونر قلب می‌تواند شروع کننده سکته قلبی باشد، در افرادی که سابقه سکته و حمله های قلبی دارند، جهت جلوگیری از حمله مجدد و کاهش عوارض قلبی آسپرین تجویز می شود.

 پیشگیری از لخته های عروقی

افرادی که ریسک فاکتور تشکیل لخته ( سن بالا، مصرف سیگار ،چربی خون بالا و ..)دارند، نیز به عنوان پیشگیری از لخته های عروقی از این دارو استفاده می‌کنند. در درمان بیماری‌های التهابی غیر عفونی نظیر بیماری های روماتولوژی( استئوآرتریت و کاوازاکی) از این داروها استفاده می شود.

شیوع کنسر کولون

مطالعات نشان داده است که شیوع کنسر کولون در افرادی که به علل مختلف تحت درمان با آسپرین هستند، کمتر از سایرین می باشد.  این در حالی است که از آسپرین به عنوان یک داروی کاهش دهنده التهاب در درمان برخی کنسر ها نظیر کنسرپستان استفاده می‌شود.

مصرف آسپرین در مردان

 

مصرف آسپرین در مردان مبتلا به کنسر پروستات نیز خطر مرگ و میر را کاهش می دهد. به افزایش فشار خون در دوران بارداری که همراه با دفع پروتئین از طریق ادرار هست، پره اکلامپسی گفته می‌شود. تجویز آسپرین در دوران بارداری در زنانی که ریسک فاکتور فشار خون بالا دارند، می توانند در جلوگیری از پره اکلامسی موثر باشد. علیرغم تاثیرات خوبی که آسپرین به عنوان یک داروی ضد التهاب و مسکن دارد، برخی افراد در مصرف آسپرین دچار واکنش شده و به آن حساسیت دارند.

علائم شایع حساسیت به آسپرین 

علائم شایع حساسیت به آسپرین شامل اشک ریزش، آبریزش بینی، کهیر ،خارش پوست ،تورم لب و..بوده که از چند دقیقه تا چند روز پس از مصرف آسپرین می‌تواند به وقوع بپیوندد. برخی از افراد به ویژه افرادی که زمینه آسم و آلرژی دارند می‌توانند در واکنش به آسپرین دچار خس‌خس سینه و سرفه بشوند . در موارد نادر واکنش حساسیتی در برابر آسپرین شدید بوده و به شکل شوک آنافیلاکسی می باشد که با افت فشار خون ،تنگی نفس، احساس خفگی وافزایش ضربان قلب تظاهر پیدا می‌کند. مبتلایان به آسم، پولیپ بینی ، سینوزیت مزمن و …بیش از سایرین در معرض واکنش های حساسیتی نسبت به آسپرین قرار دارند و حتی ممکن هست علائم آن ها تشدید پیدا کند. نکته قابل توجه این است که فردی که در مصرف آسپرین دچار واکنش آلرژیک شود، ممکن است به سایر داروهای خانواده ضد التهاب های غیر استروئیدی نظیر بروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین و.. واکنش آلرژی نشان دهد و لازم است که فرد از مصرف آنها اجتناب کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید