علائم شیزوفرنی و راهکارهای درمان آن

0
15,553
648998.jpeg alt_text
648998.jpeg caption

شیزوفرنی که با نام اسکیزوفرنی نیز شناخته می شود یک بیماری روحی حاد است که شرایط تغییر افکار، ادراک و حتی افراد را با خود به همراه دارد. باید به این نکته توجه داشت که اغلب افراد مبتلا به شیزوفرنی با اختلال دو قطبی یا دو شخصیتی به اشتباه گرفته می شوند در حالی که این دو بیماری کاملا از یکدیگر متفاوت می باشد. 

علل شیزوفرنی

دلیل بروز شیزوفرنی هنوز به طور دقیق شناخته نشده است ولی برخی شرایط مانند عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند به بروز این بیماری دامن بزنند. با این حال احتمال بروز این بیماری یک در هر صد نفر می باشد و در بین زنان و مردان از شیوع یکسانی برخوردار است. 

علائم شیزوفرنی

به دلیل این بیماری روحی روانی نسبت به سایر مشکلات روانی دیرتر کشف شده بنابراین اطلاعات موجود در مورد آن در حال تکمیل شدن می باشد با این وجود برخی از علائم متداول آن عبارتند از:

بی علاقگی شدید 

مشکلات گفتاری، شنیداری و دیداری

واکنش های حرکتی عجیب

انواع شیزوفرنی

 

شیزوفرنی

این بیماری به 4 دسته بندی کلی طبقه بندی می شود. 

شیزوفرنی از نوع پارانویایی

معمول ترین نوع شیزوفرنی، این حالت می باشد که از جمله علائم آن توهم و خیالات است. این افراد ممکن است دچار توهم، تحت تعقیب قرار گرفتن یا کشته شدن شدن توسط افراد دیگر را داشته باشند. برخلاف سایر انواع شیزوفرنی این نوع از بیماری در دوران بزرگسالی ایجاد می گردد. 

شیزوفرنی از نوع اختلالی

 این حالت معمولا با عنوان جنون جوانی نیز شناخته می شود. همان گونه از نام این بیماری به عمل می آید این بیماری در افراد جوان و نوجوان در محدوده سنی 15 تا 25 سال اتفاق می افتد. این بیماری الگوهای غیر عادی رفتاری را با خود به همراه دارد. 

شیزوفرنی از نوع کاتاتونیک

این نوع از شیزوفرنی نسبت به سایر انواع آن از شیوع کمتری برخوردار است. علائم و رفتارهای مشاهده شده در این نوع از شیزوفرنی ممکن است در سایر انواع بیماری های روحی روانی نیز خود را نشان دهند. این نوع از شیزوفرنی بدین معناست که فرد حالت شدیدی از رفتارها را نشان می دهد به عنوان مثال خشونت به صورت رفتارهای جنون آمیز ممکن است در او دیده شود. نقطه مقابل بروز این چنین حالتی، فرد از تعاملات اجتماعی کمتری برخوردار است. 

شیزوفرنی از نوع نامشخص

افراد مبتلا به این نوع از بیماری ممکن است ترکیبی از علائم هر نوع شیزوفرنی را از خود بروز دهند. بنابراین این حالت باعث می شود که فرآیند تشخیص بیماری نیز با دشواری های فراوانی همراه گردد. 

 

تشخیص شیزوفرنی

تشخیص اسکیزوفرنی به خودی خود دشوار است و متخصصان حوزه روانشناسی یا روان درمانگر با بررسی سابقه خانوادگی، بررسی حالات روحی و روانی فرد و انجام برخی تست های بالینی به وجود این چنین اختلالی در فرد پی می برند. 

درمان شیزوفرنی

تا کنون هیچ درمان مشخصی برای این بیماری تایید نشده است اما برخی از روش ها می توانند تا حدودی علائم ناشی از این بیماری را کاهش دهند. برخی از روش های روان درمانی همراه با دارو درمانی و کنترل سبک زندگی مانند عدم استفاده از مشروبات الکلی و کنترل سطح فشارهای روانی و استرس در سطح زندگی می توانند به مدیریت این بیماری کمک نمایند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید