علائم عفونت واژن و درمان آن

0
3,045
324411.jpeg alt_text
324411.jpeg caption

عفونت های باکتریایی و قارچی واژن از جمله شایع ترین بیماری های اندام تناسلی در زنان می باشند. اگر چه این عفونت ها در میان زنان شایع تر است ولی دلیل بر عدم ابتلای مردان به این بیماری ها نیست. کاندیدیازیس وﻟﻮواژﯾﻨﯿﺖ از جمله شایع ترین عوامل عفونت قارچی واژن می باشد. اکثر زنان در طول عمر خود این عفونت ها را تجربه می کنند. بهتر است بدانید که خود واژن دارای فلور طبیعی و باکتری های مفیدی می باشد اما زمانی که تعادل این باکتری ها و قارچ های مفید در این منطقه بر هم می خورد احتمال ابتلای زنان را به این بیماری ها دو چندان می نماید. 

علل عفونت واژن

همان طور که گفته شد محیط واژن دارای فلور طبیعی می باشد. از جمله باکتری های مفیدی که می توانند رشد قارچ ها در محیط واژن کنترل کنند لاکتوباسیل ها می باشند. تعادل لاکتوباسیل ها در محیط واژن برای عدم ابتلا به عفونت های قارچی واژن بسیار ضروری می باشد. از جمله عواملی که می توانند این تعادل را بر هم بزنند عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها که علاوه بر از بین بردن باکتری های مضرر می توانند این فلور مفید را نیز نابود سازند.
  • بر هم خوردن تعادل هورمونی در دوران قاعدگی و یا نزدیک به آن
  • بارداری
  • دیابت
  • سیستم ایمنی تضعیف شده و یا بیماری هایی که باعث تضعیف آن می گردند مانند ایدز
  • مصرف غذاهای نامناسب مانند غذاهای شیرین 
  • استرس و کمبود خواب 
  • عفونت های منتقله از راه جنسی
  • در مورد ابتلای به عفونت های باکتریایی دوش واژینال، عفونت های پس از عمل های جراحی اندام تناسلی در زنان و زایمان قبل از موعد می توانند تاثیر گذار باشند. 
  • گونه های قارچی کاندیدا از جمله شایع ترین علل ابتلا به عفونت های قارچی واژن هستند.

علائم عفونت واژن

علائم ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی شایع است ولی برخی از علائم معمول آن عبارتند از:

تشخیص عفونت واژن

عفونت واژن به راحتی توسط پزشک تشخیص داده می شود. نکته حائز اهمیت آن است که احتمال عود مجدد عفونت و ابتلای دوباره به آن وجود دارد. بنابرای در قدم اول تشخیصی، پزشک یک ارزیابی فردی از طریق پرسش سوالاتی هم چون ابتلای شریک جنسی به این عفونت ها و یا سابقه ابتلای به این بیماری ها را انجام خواهد داد. در قدم بعدی یک معاینه بالینی لگن تعیین کننده نهایی ابتلای فرد به این عفونت ها خواهد بود. در مواردی که فرد برای چندین بار به این عفونت ها دچار شده باشد پزشک یک نمونه برداری پاپ اسمیر از واژن انجام خواهد تا دلیل این عود عفونت ها مشخص گردد. 

درمان عفونت واژن

انتخاب روش درمانی عفونت های قارچی واژن معمولا براساس نوع عفونت خواهد بود. پزشک می تواند بهترین گزینه دارویی را برای درمان، به افراد توصیه نماید. از جمله رایج ترین درمان ها کرم، پماد و قرص می باشد که به مدت میانگین یک الی سه روز باید توسط فرد مصرف گردند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید