علائم نقض سپتوم دهلیزی و درمان آن

0
4,665
221606.jpeg alt_text
221606.jpeg caption

نقص سپتوم دهلیزی (ASD) سوراخی در دیواره بین دو اتاق فوقانی قلب شما (دهلیز) است. این بیماری در بدو تولد (مادرزادی) وجود دارد. نقایص کوچک ممکن است هرگز مشکلی ایجاد نکند و اتفاقاً ممکن است پیدا شود. همچنین ممکن است نقص سپتوم دهلیزی کوچک به خودی خود در دوران کودکی یا اوایل کودکی بسته شود. نقص بزرگ و طولانی مدت دهلیزی می تواند به قلب و ریه های شما آسیب برساند. یک فرد بالغ که ده ها سال دچار نقص سپتوم دهلیزی نشده بود، ممکن است طول عمر کوتاه مدت را از نارسایی قلبی یا فشار خون بالا داشته باشد که در شریان های ریه ها (فشار خون ریوی) تأثیر می گذارد. برای جلوگیری از عوارض ممکن است عمل جراحی برای ترمیم نقایص سپتوم دهلیزی لازم باشد.

علائم نقض سپتوم دهلیزی

بسیاری از نوزادان متولد شده با نقص سپتوم دهلیزی علائم یا علائمی در ارتباط ندارند. در بزرگسالان، علائم یا علائم ممکن است از حدود 30 سالگی شروع شود، اما در بعضی موارد ممکن است علائم و نشانه ها تا ده دهه بعد بروز نکند.

علائم و نشانه های نقص سپتوم دهلیزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس بخصوص هنگام ورزش
  • خستگی
  • تورم پاها، پا یا شکم
  • تپش قلب یا ضربان از دست رفته
  • سکته مغزی
  • سوفل قلب، صدای خسوف آور است که می توان از طریق استتوسکوپ شنید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت وجود هر یک از این علائم یا علائم با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • تورم پاها، پا یا شکم
  • تپش قلب یا ضربان از دست رفته
  • عوامل خطر

مشخص نیست که چرا نقایص دیواره دهلیزی رخ می دهد، اما به نظر می رسد نقایص مادرزادی قلب در خانواده ها رخ می دهد و بعضی اوقات با سایر مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون بروز می کند. اگر نقص قلبی دارید و یا کودکی با نقص قلب دارید، یک مشاور ژنتیک می تواند احتمال ابتلای هر کودک در آینده را برآورد کند.

خطر ابتلا به نقص قلبی کودک

برخی از شرایطی که شما در دوران بارداری دارید یا آن اتفاق می افتد، ممکن است خطر ابتلا به کودک با نقص قلبی را افزایش دهد، از جمله:

عفونت سرخجه

آلوده شدن به سرخجه (سرخک آلمانی) در چند ماه اول بارداری شما می تواند خطر نقص قلب جنین را افزایش دهد. مواد مخد، دخانیات یا الکل یا قرار گرفتن در معرض برخی از مواد. استفاده از برخی داروهای خاص، تنباکو، الکل یا داروهایی مانند کوکائین در دوران بارداری می تواند به جنین در حال توسعه آسیب برساند.

دیابت یا لوپوس

اگر به دیابت یا لوپوس مبتلا هستید، احتمال دارد کودک با نقص قلبی به دنیا بیاید. چاقی اضافه وزن زیاد ممکن است در افزایش خطر تولد کودک با نقص هنگام تولد نقش داشته باشد. فنیل کتونوری (PKU). اگر PKU دارید و از برنامه غذایی PKU خود پیروی نمی کنید ، احتمال دارد کودک با نقص قلبی به دنیا بیاید.

درمان نقص قلبی

بسیاری از نقایص دیواره دهلیزی در دوران کودکی به خودی خود خوب می شود. برخی از نقص های کوچک دهلیزی مشکلی ایجاد نمی کنند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اما در نهایت بسیاری از نقص های سپتوم دهلیزی مداوم اصلاح می شود. اگر فرزند شما نقص سپتوم دهلیزی دارد، ممکن است متخصص قلب و عروق فرزند شما برای مدت زمانی نظارت کند تا ببیند که به خودی خود بسته می شود یا خیر. بسته به شرایط فرزند شما و اینکه آیا کودک شما نقایص مادرزادی قلبی دیگر دارد، پزشک فرزند شما تصمیم خواهد گرفت که کودک شما به چه معالجه نیاز دارد.

تاثیرات داروها بر درمان نقص قلبی

 

سوراخی قلب

داروها سوراخ را ترمیم نمی کنند، اما ممکن است از آنها برای کاهش برخی از علائم و نشانه هایی که می تواند با نقص سپتوم دهلیزی همراه باشد استفاده شود. همچنین ممکن است از داروها برای کاهش خطر عوارض بعد از عمل استفاده شود. داروها ممکن است شامل مواردی باشند که ضربان قلب را به طور منظم نگه داشته شود (بتا مسدود کننده ها) یا برای کاهش خطر لخته شدن خون (ضد انعقاد خون).

عمل جراحی

بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از عوارض به عنوان یک بزرگسال، ترمیم نقص سپتوم دهلیزی را در دوران کودکی توصیه می کنند. پزشکان ممکن است عمل جراحی را برای ترمیم نقایص دریچه دهلیزی متوسط و بزرگ توصیه کنند. با این حال، اگر فشار خون ریوی شدید دارید، زیرا ممکن است این وضعیت را وخیم تر کند، جراحی توصیه نمی شود. برای بزرگسالان و کودکان، عمل جراحی شامل دوختن بسته یا لکه دار شدن دهانه غیر طبیعی بین دهلیز است. پزشکان وضعیت شما را ارزیابی کرده و تعیین می کنند کدام روش مناسب ترین است.

ترمیم نقص سپتوم دهلیزی

نقص سپتوم دهلیزی با استفاده از دو روش قابل ترمیم است:

کاتتریزاسیون قلبی

در این روش، پزشکان یک لوله نازک (کاتتر) را در رگ خونی در کشاله ران قرار می دهند و با استفاده از تکنیک های تصویربرداری، آن را به قلب هدایت می کنند. از طریق سوند، پزشکان برای بستن سوراخ، یک توری در محل قرار می دهند. بافت قلب در اطراف مش رشد می کند، و به طور دائم سوراخ را آب بندی می کند. این نوع روش ممکن است برای ترمیم تنها یک نوع از نقص دیواره دهلیزی انجام شود. برخی از نقایص بزرگ سپتوم دهلیزی شکمی ممکن است از طریق کاتتریزاسیون قلبی قابل ترمیم نباشند و ممکن است نیاز به جراحی قلب باز باشد.

عمل جراحی قلب باز

این نوع جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید