علائم و درمان بیماری گلوکوم مزمن

0
2,215
292801.jpeg alt_text
292801.jpeg caption

بیماری گلوکوم مزمن که با عناوین آب سیاه از نوع زاویه باز نیز شناخته می شود به شرایطی اطلاق می شود که در آن مایع چشمی در فضای چشم محصور می گردد این مایع شفاف چشمی به طور طبیعی به فضای قدامی چشمی منتشر شده و از آن خارج می گردد ولی در این شرایط مایع انباشته شده می توانند به عصب بینایی فشار وارد کنند.  این مایع شفاف برای تغذیه بافت های مجاور تعبیه شده است. در محل تلاقی عنبیه با قرنیه که با عنوان زاویه نیز نامیده می شود این مایع از فضای کره چشم خارج می گردد. اگر چه در گلوکوم زاویه باز یا مزمن این محل به صورت باز قرار دارد ولی به دلایل نامعلوم مایع از آن خارج نمی گردد و یا با سرعت بسیار پایین این عمل رخ می دهد که عملا به خارج نشدن ختم گردیده و فشار چشمی را افزایش می دهد. 

علائم گلوکوم مزمن

آب سیاه زاویه باز یا گلوکوم مزمن یکی از انواع آب سیاه می باشد که برخلاف سایر انواع آب سیاه پیشرفت تدریجی داشته و به صورت ناگهانی یا ارثی پدیدار نمی گردد. البته شایع ترین نوع گلوکوم نیز می باشد. این بیماری می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد اما بروز آن در سنین بالای 40 سال شایع تر است.

  • وجود نقاط‌ كور در میدان‌ دید
  • سفت شدن تدریجی کره چشم
  • از دست رفتن تدریجی حوزه بینایی در هر دو چشم
  • تاری دید به خصوص در یک منطقه از حوزه دید

علل گلوکوم مزمن

نمی توان به طور دقیق علت بروز آب سیاه زاویه باز را بیان نمود ولی با این حال برخی از فاکتورها می توانند ابتلای به این بیماری را دو چندان کنند از جمله:

  • وجود بیماری دیابت
  • سابقه خانوادگی ابتلای به آب سیاه
  • سنین بالای 60 سال

بهتر است بدانید علاوه بر این عوامل زمینه ای، برخی از عوامل محیطی مانند مصرف برخی از داروها می توانند فشار درون کره چشم را افزایش داده و بدین ترتیب خود زمینه سازی برای ابتلای به گلوکوم مزمن شوند. از جمله داروهای سرماخوردگی و برطرف کننده آلرژی مانند آنتی هیستامین ها، برخی از داروهای برطرف کننده مشکلات معده و روده، داروهای آرام بخش و کورتونی

تشخیص گلوکوم مزمن

 

گلوکوم مزمن

 

معمولا این بیماری به کمک اندازه گیری فشار چشم تا اندازه ای قابل تشخیص است بنابراین افراد می توانند با معاینه های منظم چشمی به وجود این بیماری در خود پی ببرند. 

درمان گلوکوم مزمن

نمی توان یک روش قطعی برای درمان بیماری گلوکوم مزمن عنوان نمود. اما علائم بیماری و پیشرفت آن را می توان تا حدی کنترل نمود. برخی از قطره های چشمی تا حدودی می توانند از بالا رفتن بیشتر فشار چشمی جلوگیری کنند. در صورتی که چشم قادر به پاسخگویی به این درمان ها نباشد احتمالا روش های مداخلاتی مانند جراحی لیزیک تا حدودی بتواند مانع از این پیشرفت گردد. انتخاب نوع روش درمانی بسته به شرایط بیمار خواهند داشت که توسط پزشک مختصص چشم صورت می گیرند. این بیماری اگر تحت درمان قرار نگیرد ممکن است به از دست رفتن تدریجی بینایی ختم گردد بنابراین فرد باید تحت معاینات دوره ای و درمان های مد نظر قرار بگیرد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید