علائم و نشانه های بیماری لوپوس

0
3,661
548212.jpeg alt_text
548212.jpeg caption

لوپوس بیماری روماتولوژیک سیستمیک و خود ایمنی هست که سیستم ایمنی به سلولهای خود بدن حمله می کنند.

بیشترین سن شیوع بیماری

 بیشترین شیوع بیماری در سن ۱۵ تا ۴۰ هست، اما هر سنی را میتواند گرفتار کند. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک بیشتر مبتلایان را زنان تشکیل می دهد به طوری که ۹۰ درصد زن هستند و مردها تنها ۱۰ درصد افراد مبتلا به لوپوس را تشکیل می دهند. سیاه پوستان سه برابر بیشتر از سایر افراد گرفتار می شوند.

نقش ژنتیک در بیماری لوپوس

تحقیقات نشان داده است که وجود یک فرد مبتلا در خانواده، سبب افزایش شانس ابتلای سایر اعضا می شود که این امر بیانگر نقش ژنتیک در ابتلا به این بیماری هست. ویروس ها، اشعه ماوربنفش و سموم و مواد شیمیایی زمینه را برای بروز علائم لوپوس فراهم می کند. برخی داروهای فشار خون هم می توانند سبب ایجاد لوپوس دارویی شوند.

کدام ارگان ها از بدن درگیر لوپوس میشوند؟

لوپوس می تواند پوست و سایر ارگان ها نظیر قلب، کلیه، مغز، مفاصل و سلولهای خونی را گرفتار کند. شدت و گستردگی علائم در همه افراد یکسان نیست.

شایعترین علامت لوپوس

لوپوس

شایعترین علامت لوپوس احساس خستگی و ضعف می باشد‌. افراد مبتلا به لوپوس در برخورد با نور حساسیت دارند و دچار راش و ضایعات پوستی قرمز رنگ روی گونه های خود (راش بال پروانه ای) می شوند و پوستشان دچار التهاب می شود. برخی افراد ممکن هست از التهاب مفاصل رنج ببرند که مفصل مبتلا گرم و متورم شده و حرکت آن کاهش پیدا میکند.گرفتاری مفصل در لوپوس سبب تخریب مفصل نمی شود.

 تاثیرات بیماری در سیستم خون

در سیستم خون سبب افت پلاکت و تخریب گلبول های قرمز می شوند. گاهی اوقات به دنبال التهاب جدار ریه ها (پرده پلور) و یا جدار قلب (پریکارد) فرد دچار درد قفسه سینه می شود. شواهد این التهاب در اکو قلبی و نوار قلب دیده می شود.

تاثیرات بیماری در کلیه ها

در کلیه ها سبب تخریب عروق کلیه و دفع پروتئین از طریق ادرار می شوند‌. در موارد شدید درگیری مغز دیده می شود‌ این افراد می توانند دچار تشنج و یا حتی اختلالات رفتاری شوند. درگیری مغزی درموارد نادر میتواند نخستین تظاهر بیماری شود.

ریسک سرطان بیماری لوپوس

مبتلایان به لوپوس بیش از سایر افراد در ریسک ابتلا به سرطان ها هستند. بیماری لوپوس معروف به بیماری هزار چهره هست و به واسطه اینکه قسمت های مختلف بدن را میتواند درگیر کند، همواره باید به فکر آن بود. تشخیص لوپوس  بر اساس معیار ها و علائم بالینی و وجود آنتی بادی های اختصاصی بیماری لوپوس صورت می گیرد.

درمان

درمان بیماری در فاز حاد و شعله ور بودن علائم داروهای ضد التهاب سیستمیک همچون کورتون می باشد‌. در فواصل بین حملات داروهای تعدیل کننده  و گاها سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز می شود‌.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید