علت اصلی نفخ نوزادان و روش درمان آن

0
7,360
127886.jpeg alt_text
127886.jpeg caption

یکی از شایعترین مشکلات گوارشی در کودکان و نوزادان، دیستانسیون شکم یا همان نفخ می باشد. در این اختلال گاز در لوپ های روده تجمع پیدا می کند. درصد قابل توجهی از نوزادان این اختلال را تجربه می کنند و مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان میدهد  شیوع آن در نوزادان پسربیشتر از نوزادان دختر هست. مکانیسم تجمع گاز در روده ها میتواند ناشی از ورود گاز به دستگاه گوارش، حین جویدن و بلع مواد غذایی باشد. حین هضم‌ برخی مواد غذایی میتواند گاز تولید شود. برخی کربوهیدرات ها غیر قابل جذب از جدار روده ها هستند و در لومن دستگاه گوارش تجمع پیدا کرده و با باکتری های فلور نرمال روده، واکنش داده ایجاد گاز می کنند.

شایعترین علت نفخ نوزادان

شایعترین علت نفخ نوزادان، تکنیک بد شیردادن توسط مادر هست. به هنگام شیردهی لازم هست فضای دهان نوزاد کاملا توسط سینه مادر پوشش داده شود در غیر این صورت هوا میتواند به راحتی از کنار دهان نوزاد وارد دستگاه گوارش او شود. با ولع شیر خوردن هم میتواند سبب تجمع هوا در معده نوزادان و شیرخواران شود. نوزادانی که با شیر خشک‌ تغذیه میشوند، برای آماده سازی شیر، لازم هست حباب های  هوا داخل شیر به طور کامل گرفته شود و پس از آن به نوزادان داده شود.

تاثیر مصرف غذا های مادر بر شیرخواران

مصرف غذاهای نفاخ توسط مادر، میتواند علت دیگر نفخ شیرخواران باشد. هضم ناکامل کربوهیدرات ها میتواند سبب تولید گاز شود. نوزادانی که دچار کمبود آنزیم لاکتاز (آنزیم تجزیه کننده شیر)هستند، قند شیر را به درستی هضم و جذب نمی کنند و دچار نفخ به دنبال مصرف شیر میشوند. تجمع گاز یه علت افزایش رشد باکتری های فلور نرمال روده، میتواند علت دیگر باشد. این باکتری ها در متابولیسم های خود تولید گاز می کنند. نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد می شوند) و نوزادانی که وزن پایبن هنگام تولد دارند (وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم)، به دنبال  تغذیه خود  دچار نکروز سلولهای دیواره روده می شوند. این عارضه به علت عدم تکامل مخاط روده اتفاق می افتد و عمدتا در نوزادان نارس و کم وزن دیده میشود. تشخیص قطعی این عارضه با سونوگرافی شکم و مشاهده حباب هوا در جدار روده ها، داده میشود.

روش تشخیص نفخ روده

این اختلال به دنبال دیستانسیون شکم (تورم و نفخ شکم)و عدم دفع مدفوع توسط نوزاد، تشخیص داده می شود.  به دنبال نفخ روده ها، به علت اثر فشاری شکم روی ریه ها ممکن هست نوزاد دچار دیسترس تنفسی (زجر تنفسی) هم شود. نکروز روده شرایط اورژانس هست و نیازمند اقدامات مراقبتی ویژه می باشد. نفخ شکم در نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند،میتواند ناشی از سپسیس(عفونت) نوزادی باشد و هر چقدر نوزاد نارس تر باشد این احتمال بیشتر می شود.

علت اصلی نفخ نوزادان

به طور عمده بیشترین علت نفخ نوزادان مربوط به تکنیک نادرست شیردهی و پس از آن مشکلات سوجذب در نوزادان می باشد‌. اولین توصیه گرفتن هوای وارد شده به دستگاه گوارش بعد از شیرخوردن (باد گلو زدن)هست.با این عمل هوای اضافی از گوارش نوزادان خارج میشود. همچنین لازم هست مادر مصرف غذاهای نفاخ همچون ادویه ها،حبوبات و…را محدود کند. گاهی اوقات علی رغم انجام این اقدامات، همچنان شیرخوار نفخ دارد که در این موارد لازم هست قطره های گیاهی و دارویی ضد نفخ، تحت نظر پزشکان مصرف شود‌.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید