علت خارش و قرمزی پوست سر

0
32,706
664467.jpeg alt_text
664467.jpeg caption

گاهی اتفاق می افتد که پوست سر دچار خارش و قرمزی شود و به دنبال آن ملتهب گردد. این موضوع بسیار ناراحت کننده است و گاهی حتی زندگی فرد را مختل خواهد کرد:

 

۱_باقیماندن مواد شامپو بر روی پوست سر

گاهی عدم آبکشی مناسب شامپو از بین موها، پوست سر را دچار حساسیت و قرمزی کرده و همین امر موجب احساس خارش فراوان در پوست سر میشود. برای رفع مشکل در اینگونه موارد میبایست دقت بیشتری در روش شستشوی شامپو و نرم کننده ها صورت پذیرد.

 

۲_خشکی پوست سر ناشی از آب و هوا

گاهی خشکی پوست سر میتواند ناشی از خشکی هوا و تغییرات آب باشد.در واقع گاهی خشکی هوا و املاح موجود در آب، خشکی و خارش فراوان در پوست سر ایجاد کرده و گاهی پوست سر قرمز رنگ میشود.برای رفع مشکل در این مواقع استفاده از سرم های مو ، لوسیونها و حتی روغن زیتون بر روی پوست سر مفید واقع میشود.

 

۳_شوره سر

همچنین امکان دارد به دلیل خشکی و عدم رطوبت کافی، پوست سر تحریک پذیر شده و دچار خارش شود. چنانچه خارش به همراه التهاب و حساسیت باشد، پوست سر به صورت پوسته های سفید رنگ از سر جدا شده و آثار آن در لباس و موها قابل مشاهده خواهد بود. گاهی تصور میشود شوره سر و به دنبال آن خارش و قرمزی میتواند ناشی از عدم رعایت بهداشت باشد. اما با قاطعیت نمیتوان گفت که این موضوع صحت دارد. چرا که خشکی پوست دلیل اصلی شوره و خارش پوست سر میباشد. برای درمان شوره سر استفاده از شامپوهای ضد شوره مناسب و با مشورت پزشک پوست و مو لازم به نظر میرسد.

 

خارش و قرمزی پوست سر

 

 

 

۴_درماتیت تماسی آلرژی

گاهی نیز دیده شده که به همراه خارش بثورات پوستی در پوست سر ایجاد شود. این موضوع بیشتر در بین کسانی دیده شده که از محصولات رنگ موی ترکیبی نا مرغوب استفاده میکنند.در این صورت تمام قسمتهای پوست بدن که با این گونه مواد در تماس بوده دچار خارش میشود. برای رفع این مشکل استفاده از مواد حساسیت زا باید فوری قطع گردد.

 

۵_حساسیت به محصولات مراقبت مو

همچنین امکان دارد فرد با نوع خاصی از نرم کننده و یا شامپو و یا محصولات مراقب مو حساسیت داشته و پوست سر را دچار قرمزی و خارش کند.استفاده از این مواد و شامپوها نیز باید قطع شود.

 

۶_شپش سر

گاهی وجود حشره شپش در موها باعث خارش شدید پوست سر به ویژه در کودکان میشود. برای رفع این مشکل باید تمامی حشره و لاروهای آن از موها خارج شود و یا از شامپوها و داروهای مناسب استفاده گردد.

 

۷_بیماری گال

بیماری مسری و عفونی گال میتواند علت دیگری برای بروز خارش در پوست سر میباشد.این لیماری توسط حشره ای به نام مایت انسانی پدید می آید. برای از بین بردن این مشکل باید به متخصص پوست مراجعه و دارو ی تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرد.

 

۸_عفونت های قارچی

اولین علامت وجود عفونتهای قارچی در پوست سر میتواند خارش و التهاب باشد. علت اینگونه عفونتها میتواند ناشی از عدم رعایت بهداشت پوست و مو بوده و تشخیص آن تنها توسط پزشک امکان پذیر است. استفاده از دارو های ضد قارچی تجویز شده توسط پزشک میتواند به فرد در رفع این مشکل کمک کند.

 

۹_اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیت میتواند دلیل دیگری برای خارش و التهاب پوست سر باشد. این بیماری به این شکل است که لکه های قرمز و پوسته در کف سر موجود بوده و احساس سوزش و خارش را به همراه دارد.

 

۱۰_پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که لکه های قرمز و ملتهب و صدفی شکل بر روی پوست سر و یا حتی سایر قسمتهای بدن بوجود می آید. این لکه ها بسیار التهاب داشته و خارش فراوانی را به همراه دارند. خارش زیاد در این ناحیه ها باعث بروز خونریزی نیز خواهد شد. جهت درمان پسوریازیس باید به پزشک متخصص مراجعه تا داروهای مناسب تجویز شود.

 

۱۱_سرطان پوست

سرطان پوست نیز علت دیگری برای خارش پوست سر میباشد. این مشکل بوجود آورنده خارش، از سایر علل مهم تر بوده و لازم است سریعا تحت نظارت پزشک پوست و مو قرار گیرد.

 

۱۲_مشکلات عصبی

گاهی خارش پوست سر تنها میتواند ناشی از اختلالات عصبی باشد.چنانچه هیچ نشانه ای از بثورات و یا التهاب و قرمزی در پوست سر نباشد،میتوان گفت که مشکلات عصبی علت خارش پوست سر است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید