علت دخول دردناک و روش های درمان آن

0
2,962
479220.jpeg alt_text
479220.jpeg caption

دخول دردناک یا واژینیموس به دلیل انقباض غیرارادی عضلات لگن رخ می دهد. در این حالت دخول، معاینات یا وارد کردن تامپون، سخت و دردناک است. به عبارت دیگر، خانمی که دچار این عارضه است هنگامی که چیزی وارد واژن او شود عضلات لگن خودبخود و به صورت غیر ارادی منقبض شده و سفت می شود. عضلات دخیل در این عارضه، عضلات پوبوکوکسیژئوس نام دارند که در ادرار، رابطه جنسی، ارگاسم، حرکات روده ای و زایمان دخیل هستند.

 

علل دخول دردناک

 

دخول دردناک به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در واژینیسموس اولیه فرد از ابتدا دچار این مشکل بوده است اما زمان برقراری اولین رابطه جنسی متوجه آن شده است. در این وضعیت مرد قادر نیست آلت خود را وارد واژن کند و ممکن است زن درد و انقباض شدیدی احساس کند. واژینیسموس ثانویه حالتی است که زن به دلیل بروز مشکل خاصی مانند عفونت، یائسگی، جراحی، زایمان، و یا سایر مشکلات آسیب زا مانند تجاوز، به آن دچار می شود. در واقع در ابتدا زن مشکلی در روابط جنسی خود نداشته، اما به دلیل بروز مشکلات مذکور، دچار واژینیسموس ثانویه می شود. دخول دردناک براساس شرایط ایجاد به دو دسته کامل و موقعیتی تقسیم می شود. واژینیسموس کامل همیشه وجود دارد و با ورود هر شیئی رخ می دهد. اما واژینیسموس موقعیتی تنها در شرایط خاص، مانند هنگام رابطه جنسی، رخ می دهد و در مواقع دیگر مشکلی ایجاد نمی شود.

 

علائم دخول دردناک

علائم دخول دردناک در هر فرد متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد: درد حین نزدیکی همراه با درد و سوزش و سفت شدن عضلات واژن، دشوار بودن ورود آلت تناسلی یا هر شیء دیگری به واژن، درد در هنگام معاینات زنان و زایمان، گرفتگی عضلات به گونه ای که از شدت درد نفس کشیدن به طور موقت قطع شود و … . البته شدت درد می تواند متفاوت باشد از خفیف تا شدید و گاهی ممکن است به صورت احساس ناخوشایندی و یا سوزش باشد. علل بروز این عارضه به دو دسته عوامل جسمی (پزشکی) و هیجانی تقسیم می شود. 

 

عوامل جسمی و پزشکی دخول درد ناک

عفونت ها، سرطان، زخم دهانه واژن، آسیب دیدن عضلات واژن و اطراف آن حین زایمان، یائسگی، جراحی لگن، برقراری رابطه جنسی بدون مقدمه، کم بودن ترشحات واژینال به دلیل مصرف قرص های ضدبارداری و عوارض مصرف برخی از داروها، می تواند باعث بروز دخول دردناک شوند.

 

عوامل هیجانی دخول دردناک 

برخی علل که ریشه هیجانی دارند نیز می توانند سبب بروز این مشکل شوند، از جمله: ترس از رابطه جنسی به دلیل درد یا بارداری، اضطراب و احساس نگاه نسبت به رابطه جنسی، خاطرات تلخ گذشته مانند تجاوز، دیدن رابطه جنسی و یا تصاویر جنسی در دوران کودکی و … .

 

درمان دخول دردناک

جهت درمان این مشکل باید به پزشک مراجعه کرد. قبل از شروع روند درمان باید بیماری های جسمی از جمله عفونت، درمان شوند. جهت درمان واژینیسموس باید انقباض غیرارادی عضلات، ترس از درد و عوامل دیگر کاهش پیدا کنند. برای این کار استفاده از تمرینات کگل می تواند کمک کننده باشد، این تمرینات باعث تقویت و کنترل عضلات کف لگن می شود. همچنین ریلکسیشن به بیمار کمک می کند تا عضلات خود را به طور ارادی شل کرده و کنترل بیشتری روی عضلات لگن خود داشته و مانع از انقباض آن شود. تشویق زن برای کاهش حساسیت واژن به دخول، به این صورت که هر روز لابیا را لمس کرده و سپس انگشت خود را وارد واژن کند. به مرور زمان می تواند از جسم پلاستیکی استفاده کند و 10-15 دقیقه جسم را درون واژن نگه دارد تا عضلات به فشار وارد آمده عادت کرده و منقبض نشوند. به این ترتیب بعد از مدتی می تواند به شریک جنسی خود آموزش دهد تا به این ترتیب عمل کند و وقتی دیگر به راحتی این کار را انجام می داد، می تواند رابطه جنسی را امتحان کند. بانوانی که از خاطرات بد گذشته مانند تجاوز یا خاطرات مشاهده روابط جنسی در کودکی رنج می برند، می توانند از مشاوره، روان درمانی و هیپنوتیزم استفاده کنند تا اثر این خاطرات را خنثی کرده و مانع از انقباض خودکار عضلات لگن خود شوند. درمان دخول دردناک ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد و به شدت و علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. در موارد نادری هم ممکن است فرد برای درمان به جراحی نیاز داشته باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید