علت دفع پروتئین در ادرار

0
32,222
515747.jpeg alt_text
515747.jpeg caption

خون از طریق سرخرگ آوران وارد نفرون های کلیه میشود و مواد دفعی و زائد به توبول های کلیوی ترشح میشود. در حالت عادی تنها مواد سمی و مضر ترشح میشود. دفع پروتیئن از طریق ادرار، پروتیئنوری نامیده میشود. به طور نرمال، پروتیئن ها به علت ساختار بزرگی که دارند از دیواره مویرگ ها عبور نمی کنند و از طریق ادرار دفع نمی شوند. در صورتی هم که وارد مجاری جمع کننده ادرار شوند، مجدد در قسمت انتهایی مجاری ادراری (توبول دیستال کلیوی) و قوس هنله باز جذب می شوند.

دفع پروتئین از راه ادرار

یک فرد نرمال به طور طبیعی، روزانه ۱۵۰ میلی گرم پروتیئن و ۳۰ گرم آلبومین از طریق ادرار دفع میکند. مقادیر بیش از ۱۵۰ میلی گرم غیر طبیعی محسوب می شود. در صورتی که میزان دفع پروتیئن در ادرار ۲۴ ساعته، بیش از دو گرم باشد، سندرم متابولیک نامیده می شود. افراد به دنبال دهیدراتاسیون (کم آبی) دچار ادراری غلیظ میشوند. وجود مقادیر اندک پروتئین در ادرار غلیظ طبیعی هست اما گاهی دفع پروتیئن در ادرار می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد.

 

عفونت کلیه

 

دفع پروتئین در ادرار

 

در پیلونفریت (عفونت کلیه)، پروتیئن بیش از حد طبیعی از طریق ادرار دفع می شود. به دنبال ورزش های سنگین و ایستادن های طولانی مدت نیز کلیه ها پروتیئن دفع می کنند. این حالت در ورزشکاران حرفه ای دیده می شود. بنابراین توصیه می شود جهت تشخیص قطعی پروتیئنوری پس از یک بی حرکتی طولانی (مثلا بعد از خواب) آزمایش ادرار بدهند. گاهی اوقات در جریان یک سری از بیماریهای زمینه ای، دیواره مویرگ ها مورد تخریب قرار می گیرند. و نمی توانند از ترشح پروتیئن ها به داخل مجاری ادراری جلوگیری کنند‌. سندرم نفروتیک و نفریتیک از این دسته هستند.

 

علت دفع پروتئین در افراد دیابتی

برخی بیماریهای زمینه ای نظیر لوپوس، دیابت و فشار خون نیز فرد را مستعد دفع پروتیئن می کند. پروتئین ها در داخل عروق نوعی فشار اسمزی ایجاد می کنند که به واسطه این فشار، حجم موثر داخل عروقی حفظ می شود. هر گاه میزان توتال (کل) پروتئین خون و به ویژه آلبومین، به دنبال دفع از طریق ادرار، کاهش یابد، مایع از داخل عروق به بافت های اطراف وارد شده و سبب ادم (تورم) اندام ها می شود. گاهی اوقات به علت دفع آنتی بادی ها که ساختار پروتئینی دارند، بدن مستعد ابتلا به انواع عفونت ها می شود. ادرار این افراد از لحاظ ظاهری کف آلود بوده و در آزمایش آنالیز ادرار، دفع پروتئین نشان داده می شود تشخیص پروتئینوری از طریق آنالیز ادرار صورت می گیرد.

 

درمان دفع پروتئین در ادرار

درمان آن بر اساس علت ایجاد کننده می باشد. در مواردی که علت آن بیماری زمینه ای کلیه هست، پروگنوز بدتر بوده و برای کاهش دفع پروتئین در این افراد، برخی داروهای ضد فشار خون تجویز می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید