علت عدم تحمل لاکتوز و درمان آن

0
2,461
164915.jpeg alt_text
164915.jpeg caption

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که در آن فرد نسبت به لاکتوز موجود در مواد لبنی یا همان شیر، آلرژی یا حساسیت داشته باشد. لاکتوز قند موجود در شیر می باشد و برای تجزیه آن به آنزیمی به نام لاکتاز نیاز می باشد. عدم تحمل لاکتوز به دلیل فقدان این آنزیم یا کاهش عملکرد آن در بدن می باشد. این بیماری می تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا سازد. 

علت عدم تحمل لاکتوز

دلایل عدم وجود آنزیم لاکتاز در بدن به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. دلایل اولیه یا مادرزادی و دلایل ثانویه یا تغییرات محیطی. دلایل اولیه یا مادرزادی مواردی هستند که از ابتدای تولد در شخص وجود دارند. دلایل ثانویه ممکن است به دلیل برخی مشکلات گوارشی تاثیر گذار بر روی این آنزیم به وجود بیایند مانند بیماری سلیاک. البته باید خاطر نشان نمود که برخی از مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز در ابتدای تولد و دوران کودکی چنین مشکلی نداشته اند و با ورود به دوران بزرگسالی و به مرور زمان در آن ها ایجاد شده است. 

علائم عدم تحمل لاکتوز 

اصلی ترین علائمی که مبتلایان به این شرایط ممکن است یک الی دو ساعت بعد از صرف شیر تجربه نمایند عبارتست از:

اسهال

نفخ

درد شکم و دل پیچه

البته باید به این نکته توجه نمود که این علائم می توانند در اکثر مشکلات و اختلالات گوارشی وجود داشته باشند، بنابراین هم پوشانی این علائم می توانند در فرآیند تشخیصی مشکل به وجود بیاورند. علاوه بر این میزان تحمل مشکلات گوارشی ناشی از این اختلال در بیماران مختلف متفاوت خواهد بود که حاکی از شدت و مقادیر متفاوت آنزیم لاکتاز و باکتری های موجود در روده ها می باشد. 

تشخیص عدم تحمل لاکتوز

تشخیص عدم تحمل لاکتوز به دلیل چالش های پیش روی پزشکان معمولا توسط متخصصین گوارشی صورت می گیرد. بیماران غلبا بعد از حذف شیر از چرخه غذایی خود متوجه بروز تغییرات گسترده ای در وضعیت سلامتی خود می شوند اما این امکان وجود دارد که پزشکان برای تایید آن از روش های تشخیصی دقیق تری مانند تست تنفسی استفاده نمایند. در این روش بعد از مصرف مقادیر 25 گرم شیر خالص به همراه آب در شب، هر 10 الی 15 دقیقه یکبار تا حدود 5 ساعت نمونه ها تنفسی از لحاظ وجود هیدروژن و متان مورد اندازه گیری قرار می گیرد. میزان هیدروژن و متان موجود در تنفس رابطه مستقیم با میزان ابتلای فرد به بیماری عدم تحمل لاکتوز خواهد داشت. البته روش های دیگری علاوه بر تست تنفس برای تشخیص این بیماری وجود دارد مانند آزمایش قند خون، آزمایش ژنتیک، نمونه برداری از روده و آزمایش اسیدیته مدفوع در نوزادان و کودکان خردسال. 

درمان عدم تحمل لاکتوز 

برای مدیریت این بیماری معمولا پزشکان توصیه می کنند که تا حد امکان از مصرف غذاهای حاوی لاکتوز اجتناب گردد. برخی از مواد غذایی مانند شیر، فرنی، پنکیک، شیر کاکائو، سس سالاد، سوپ و برخی محصولات لبنی مصرفی در وعده صبحانه می توانند دارای لاکتوز باشند. به این نکته توجه داشته باشید که در برخی قرص های پیشگیری از بارداری ممکن است مقادیر اندکی از لاکتوز وجود داشته باشد. سعی کنید تحت نظر یک متخصص تغذیه از مواد غذایی جایگزین برای محصولات لبنی استفاده نمایید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید