علل ابتلا به آسیب حاد کلیه

0
1,112
91769.jpeg alt_text
91769.jpeg caption

شرایطی مانند نارسایی ناگهانی کلیه و آسیب کلیه به طور ناگهانی مواردی هستند که می توانند به آسیب حاد کلیه منجر شوند. کلیه اندامی است که مواد زائد را از بدن دفع می کند، علاوه بر حذف این مواد زائد می توانند تعادل موادی هم چون سدیم و پتاسیم و سایر الکترولیت های بدن را در حالت طبیعی نگه دارند. حال این آسیب های کلیه می تواند فرآیند دفع مواد زائد و هم چنین تعادل الکترولیتی بدن را بر هم بزنند. این حالت می توانند عملکرد سایر اندام های بدن را نیز مختل سازد. 

علل ابتلا به آسیب حاد کلیه

آسیب حاد کلیه

علل ابتلا به آسیب حاد کلیه به چند دسته کلی طبقه بندی می شوند. آسیب وارد به خود کلیه، انسداد مجاری ادراری و کاهش جریان خون را می توان نام برد. در مورد آسیب مستقیم کلیه ها بیماری ها و شرایط خاصی می توانند باعث بروز این حالت شوند از جمله: عفونت شدید سپسیس، سرطان مالتیپل میلوما، بیماری واسکولیت، بیماری اسکلرودرمی و یا عوارض جانبی ناشی از برخی از داروها بر روی کلیه ها که شرایطی به نام نفریت بینابینی را ایجاد می کند.  مسیر ادراری برای دفع مواد زائد از بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر گونه انسداد این مسیر می تواند باعث بروز آسیب حاد کلیه گردد از جمله: سرطان هایی که در مثانه، پروستات و یا دهانه رحم رخ داده و می توانند این مسیر را مسدود نمایند، سنگ کلیه، بزرگی پروستات و مشکلات عصبی که می توانند بر روی سیستم ادراری تاثیر گذار باشند. در مورد کاهش جریان خون می توان به مواردی مانند تصادفات، سوختگی ها، استفاده بیش از حد از داروهای مسکن، واکنش های آلرژیک شدید، از کار افتادن اندام های حیاتی بدن و جراحی های بزرگ اشاره نمود.

علائم آسیب حاد کلیه

همان طور که گفته شد دلایل زیادی برای ابتلا به آسیب حاد کلیه وجود دارد. البته این بدین معنا نیست که تمامی افراد با این علائم به آسیب حاد کلیوی مبتلا شده اند، بلکه تشخیص این حالت برعهده پزشک می باشد. 

• کاهش مقادیر ادرار

تورم در پاها، مچ پا و اطراف چشم

• ضعف و خستگی 

تنگی نفس

• حالت گیجی

• حالت تهوع

• در موارد شدید تشنج یا کما

• درد قفسه سینه و احساس فشار در قفسه سینه

تشخیص آسیب حاد کلیه

براساس علت ایجاد کننده آسیب حاد کلیه معمولا آزمایش های تشخیصی متفاوتی مورد نیاز می باشد. در صورت عدم تشخیص به موقع و سریع آسیب حاد کلیه امکان بروز شرایط تهدید کننده حیاتی مانند نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و حتی مرگ نیز وجود خواهد داشت. آزمایش هایی که بدین منظور درخواست خواهد شد عبارتند از آزمایش خون برای بررسی مقادیر کراتینین، فسفر، نیتروژن، اوره و پتاسیم می باشد که نشان دهنده میزان عملکرد کلیه خواهد بود. علاوه بر این آزمایش، اندازه گیری مقادیر خروجی ادرار به صورت روزانه، آزمایش سونوگرافی و بیوپسی از کلیه ممکن است مورد نیاز باشد. 

درمان آسیب حاد کلیه

درمان آسیب حاد کلیه معمولا نیاز به اقدامات درمانی در بیمارستان و فرآیند دیالیز خواهد داشت. البته اکثر افرادی که به چنین شرایطی مبتلا شوند تحت شرایط و بیماری های دیگری عموما در بیمارستان بستری بوده و این شرایط در بیمارستان برای آن ها تشخیص داده شده است. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید