علل احساس درد در قفسه سینه

0
4,212
307239.jpeg alt_text
307239.jpeg caption

فضای بین قاعده گردن تا قسمت فوقانی شکم، قفسه سینه نامیده می شود. در واقع قفسه سیته اتاقک مخروطی شکل استخوانی بوده،که در قدام (جلو) به استخوان جناغ سینه و از خلف(پشت) به ستون مهره ها محدود می شود. دیواره های جانبی آن هم  دوازده جفت دنده که به جناغ و ستون مهره ها متصل هستند، تشکیل میدهند. قسمت فوقانی این اتاقک استخوانی باریک تر از قسمت تحتانی آن میشود. بسیاری از ارگانهای حیاتی بدن نظیر قلب،ریه ها و عروق مهم بدن در داخل فضای این اتاقک اسکلتی جای دارند. در تحتانی ترین قسمت قفسه سینه، عضله ای به نام دیافراگم آن را از فضای شکم جدا می کند. در فواصل بین دنده ها، عضلات بین دنده ای قرار دارند که به باز شدن قفسه سینه حین عمل دم کمک می کنند. آسیب به هر یک از اجزای قفسه سینه و ارگان های داخل آن، می تواند منشا درد قفسه سینه باشد.

مهمترین علت درد قفسه سینه

مهمترین علت درد قفسه سینه مسائل قلبی هست که شایعترین آن درد های ناشی از عروق کرونر می باشد. عروق کرونر، خونرسانی به عضله قلب را بر عهده دارند و وقتی خون رسانی به عضله قلب کاهش یابد دچار درد و اسپاسم میشود. این نوع درد تیر کشنده و با انتشار به زیر بقل هست و ماهیت فشارنده دارد. همراه درد فرد معمولا تعریق دارد و ممکن هست حالت تهوع نیز داشته باشد. علاوه بر عروق، دریچه های قلبی نیز  میتوانند منشا درد باشند. افرادی که دچار پرولاپس (افتادگی) دریچه میترال هستند، به دنبال فعالیت درد همراه با سرگیجه دارند. التهاب پرده پلور (پرده پوشاننده ریه) که بیشتر در جریان بیماریهای عفونی باکتریال و ویروسی، بیماری های روماتولوژی نظیر لوپوس اتفاق می افتد، می تواند منشا درد قفسه سینه باشد. پنومونی (عفونت بافت ریه) نیز می تواند علت دیگر درد قفسه سینه باشد که عمدتا همراه سرفه و تب می باشد.

علل طعم بد دهان

افرادی که دچار ریفلاکس معده به مری هستند، به دنبال بازگشت محتویات و اسید معده به مری، دچار سوزش شده و از آنجا که مری یکی از عناصر موجود در قفسه سینه هست، این درد و سوزش را آنجا حس میکنند‌ این افراداز طعم بد دهان شکایت دارند. در برخی افراد هم بدون علت خاص، مری دچار اسپاسم های منتشر شده و میتواند درد ایجاد کند. درد هایی که در قسمت تحتانی قفسه سینه و فوقانی شکم، حس می شود ،میتواند منشا آن پانکراس، معده و یا کیسه صفرا باشد. زخم معده، التهاب پانکراس (پانکراتیت) و سنگ صفرا از این دسته هستند. درد های ناشی از شکستگی های دنده ها و ستون مهره ها نیز در قفسه سینه حس میشود. اسپاسم های عضلانی نیز علت دیگر درد هستند که لازم هست از مسائل قلبی افتراق داده شوند. علاوه بر مشکلات جسمانی که قبلا به آنها اشاره شد،اضطراب و استرس ها میتوانند سبب تپش قلبی و احساس درد در قفسه سینه شوند. از آنجا که درد قفسه سینه میتواند علل مهم و تهدید کننده حیات داشته باشد، لازم هست که در صورت بروز، جهت انجام بررسی های بیشتر و معاینات لازم، به پزشک مراجعه کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید