علل اختلالات مادرزادی گوش

0
3,342
743396.jpeg alt_text
743396.jpeg caption

اختلالات مادرزادی گوش مجموعه ای از بیماری ها و شرایطی است که گوش نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. بروز این مجموعه این حوادث تمام در دوران جنینی و در رحم مادر اتفاق می افتند. با وجود تمامی این گفته ها احتمال بروز نقایص مادرزادی گوش 5 مورد در هر ده هزار تولد می باشد بنابراین از شیوع کمی برخوردار بوده ولی به اندازه ای است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. 

علل اختلالات مادرزادی گوش 

 

اختلالات گوش

 

همانند اکثر بیماری های مادرزادی این بیماری ها نیز اغلب تحت تاثیر عوامل ژنتیکی به وجود می آیند با این وجود عوامل دیگری نیز می توانند در بروز آن ها دخیل باشند که عبارتند از:

  • مصرف برخی از داروهای خاص در دوران بارداری
  • ابتلای مادر باردار به برخی از عفونت های ویروسی مثل آنفولانزا یا سرخجه
  • سابقه خانوادگی
  • مشکلات ناشی از عدم جریان خون کافی به گوش در طی دوران بارداری

 انواع اختلالات مادرزادی

انواع نقایص به دودسته مشکلات گوش خارجی و مشکلات تاثیر گذار بر روی گوش داخلی تقسیم بندی می شوند. در میان مشکلات مربوط به گوش داخلی شامل مواردی هم چون مشکلات زیبایی و تغییرات ظاهری که در بخش های مختلف ساختار گوش از جمله غضروف، عضلات، استخوان ها و اعصاب مشاهده می گردد مانند مشکل میکروتیا که ظاهر گوش خارجی کوچکتر از اندازه واقعی بوده و آنوتیا که فرد فاقد یک یا هر دو گوش خارجی می باشد.  ولی آن چه نقایص مادرزادی گوش داخلی را متمایز از گوش خارجی می کند این است که گوش داخلی مسئول فرآیند شنوایی و تعادل در انسان ها می باشد. نقایص مادرزادی گوش مرتبط با این بخش داخلی عمدتا مشکلات ناشنوایی یا کم شنوایی های مادرزادی را ایجاد می کنند. این مشکلات به نو به خود نیاز مراقبت های ویژه ای می باشند چرا که احتمال بروز عفونت های حاد مانند مننژیت و فیستول پری لنف در این افراد بسیار بالا می باشد. کم شنوایی ها خود به درجات مختلفی طبقه بندی می شوند که این درجات می توانند گزینه های درمانی متفاوتی را پیش روی آن ها قرار دهد. از طرفی کم شنوایی های مادرزادی به دو نوع ارثی و غیر ارثی تقسیم می گردند. کم شنوایی های ارثی که می توانند همراه با سندرم ها بروز یابند از درجه شیوع بیشتری برخودارند. 

تشخیص اختلالات مادرزادی گوش

معمولا بعد از تولد، نوزادان تحت آزمایش های غربالگری شنوایی قرار می گیرند. این روش های غربالگری می توانند درجه کم شنوایی نوزادان را در صورت وجود تا حدود سه ماهگی تشخیص دهند. تشخیص زود هنگام می تواند دوره درمانی را به کمتر از سنین 6 ماهگی کاهش دهد.

درمان اختلالات مادرزادی گوش

مشکلات زیبایی مربوط به گوش خارجی در برخی از موارد با کمک روش های تهاجمی تری مانند عمل های جراحی قابل درمان اند. در مورد مشکلات مربوط به گوش داخلی و کم شنوایی باید گفت که اکثر این مشکلات و ناهنجاری ها با کمک سمعک و یا کاشت حلزون درمان پذیرند که البته نوع روش انتخابی نیز بسته به درجه کم شنوایی خواهد داشت. از آن جایی که قبل از شش ماهگی گفتار کودک شکل می گیرد بنابراین بهتر است هر چه سریعتر غربالگری ها شنوایی کودکان انجام گیرد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید