علل اصلی سردی بدن و درمان آن

0
90,902
706131.jpeg alt_text
706131.jpeg caption

برای دمای طبیعی بدن، مقادیر مختلفی گفته شده است. اما دمای طبیعی بدن حدودا بین ۳۶/۳ تا ۳۷/۲ در جه سانتیگراد ذکر شده است. در این محدوده همه سلولها و ارگانهای بدن عملکرد طبیعی دارند. به طور طبیعی، دمای داخل بدن نباید خیلی تحت تاثیر دمای محیط اطراف قرار بگیرد. پوست یکی از اعضای مهمی هست که همانند سدی بین بدن و محیط اطراف هست. به طور مثال هر گاه دمای بدن تحت تاثیر دمای محیط بالا رود، فعالیت غدد عرق پوست زیاد شده و با تعریق و تبخیر آن تولید سرما کرده و اجازه نمی دهد دمای بدن از یک حدی بالاتر رود.

عواملی که در سردی بدن تاثیر دارد

دومین عاملی که در حفظ دمای بدن نقش دارد، خون است. خون گرم بوده و با حرکت خود در بدن از افت درجه حرارت، جلوگیری می کند. این محدوده دمایی بهترین دما برای انجام واکنش ها و عملکرد طبیعی بدن هست. در دمای بالاتر از این مقدار، فرد دچار تاکی کاردی (تپش قلب)، بر افروختگی و.. می شود. در دماهای بالاتر از ۴۲ درجه، ساختار پروتئینی آنزیم های بدن دچار تغییر شده و عملکرد آنزیم ها و به دنبال آن واکنشات بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. تب، ورزش کردن، بیماریهای التهابی و ضایعات کهیری و..می تواند سبب افزایش درجه حرارت بدن شود.

عوارض دمای کمتر از 36 درجه

دمای کمتر از ۳۶ درجه هم برای بدن عوارضی دارد و عملکرد طبیعی سلولها و ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. دمای پایین تر از ۳۵ درجه، هایپوترمی اطلاق می شود و در سرمازدگی دیده می شود. این حالت خطرناک بوده و ممکن هست در این دمای پایین قلب دچار آریتمی شود‌. از علت کاهش خفیف درجه حرارت بدن، می توان به کم خونی، هیپوتیروئیدی و.. اشاره کرد.

شایعترین علل کم خونی

شایعترین علامت کم خونی احساس ضعف و خستگی و سردی اندام ها می باشد. در این افراد اکسیژن‌کمتری در اختیار سلولها قرار میگیرد و گرمای کمتری در طی واکنشات تولید میشود. افراد مبتلا به هیپو تیروئیدی (کم کاری غده تیروئید) هم ازآنجا که هورمون های تیروئیدی مسئول تنظیم انرژی بدن هستند، از سردی اندام ها و انرژی ناکافی رنج میبرند. افراد مبتلا به دیابت به سبب نوروپاتی که دارند، دائما از سردی دست و پا شکایت دارند. افراد مبتلا به برخی بیماری های روماتولوژی نظیر اسکلرودرمی و.. دچار اسپاسم مویرگ های اندام ها شده و خونرسانی به نوک انگشتان کاهش می یابد. این افراد در برخورد با سرما دچار سفیدی و در نهایت سیانوز اندام ها می شوند. به این پدیده" پدیده رینود"گفته می شود.

نارسایی غده آدرنال

از سایر علل کمتر شایع کاهش درجه حرارت بدن، می توان به نارسایی غده آدرنال (فوق کلیه) و.. اشاره کرد. برخی داروها نظیر داروهای هورمونی و بتا بلوکرها میتواند سبب کاهش خفیف درجه حرارت بدن شود. افرادی هم که دچار سوتغذیه هستند به سبب دریافت کالری ناکافی، می توانند درجه حرارت بدنشان پایین تر از حد نرمال باشد. جهت رفع درجه حرارت پایین بدن لازم هست عامل زمینه ای برطرف شود. در صورتی که درجه حرارت بدن کمتر از ۳۵ درجه باشد، خطرناک بوده و تهدید کننده حیات می باشد. در چنین مواقعی لازم هست بیمار بستری شده و اقدامات حمایتی لازم برای او انجام شود‌.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید