علل افت فشار خون و روش های درمان

0
1,813
555913.jpeg alt_text
555913.jpeg caption

حرکت جریان خون در رگ ها سبب وارد شدن فشاری به دیواره عروق می شود. ضربان قلب و نیرویی که در اثر انقباض قلب ایجاد می‌شود, سبب شده که خون با فشار قابل توجهی از قلب وارد سرخرگ آئورت شود ، این نیروی اولیه در واقع تامین کننده نیروی لازم جهت جریان خون در عروق بدن می باشد. انقباض دیواره سرخرگ ها نیز تا حدی به تامین فشار کمک می کنند. بیشترین میزان فشار خون در سرخرگ های نزدیک به قلب می باشد. در سیاهرگ ها میزان فشارخون کمتر بوده و دریچه های لانه کبوتری آنها به جریان رو به جلوی خون کمک می کند . در حالت استراحت فشار خون نرمال حدود ۱۲۰ میلی متر جیوه در حالت سیستول (انقباض قلب)، و حدود ۸۰ میلی متر جیوه در حالت دیاستول (استراحت قلب) می باشد .

 

اندازه گیری فشار خون

 

برای اندازه گیری فشار خون لازم است فرد کاملاً در حالت استراحت و نشسته باشد و حدود ۲ ساعت قبل هم سیگار نکشیده باشد. در صورتی که فشار خون بیشتر از۹۰/۱۳۰ باشد غیر طبیعی تلقی شده و فرد باید تحت درمان با داروهای کاهش دهنده فشار خون قرار بگیرد. همچنین در صورتی که میزان فشار خون کمتر از ۹۰ /۶۰ باشد، فرد دچار افت فشار خون می باشد.

میزان فشار خون در حالت خواب

به طور طبیعی میزان فشار خون در حالت خواب کمتر می باشد. برخی افراد نیز به طور نرمال فشار خون کمتری دارند، ورزشکاران افراد غیرسیگاری و کسانی که فعالیت فیزیکی به صورت مدون و منظم انجام می‌دهند نسبت به سایرین فشار خون کمتری دارند. گاهی اوقات فشارخون در زمینه بیماری هایی نظیر نارسایی قلبی ،کم کاری تیروئید ،از دست رفتن مایعات بدن و شوک کاهش پیدا می‌کند .

فشار خون در بارداری

در یک بارداری نرمال نیز میزان فشار خون، به دنبال تاثیر پروژسترون بر عروق و شل شدن دیواره آنها، کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از علل کاهش فشار خون و شوک آنافیلاکسی میباشد. در این نوع شوک به دنبال تاثیر ماده آلرژن، سیستم پاراسمپاتیک فعال شده و فرد دچار شل شدن دیواره عروق و افت فشار خون میشود.

فشار خون پایین

فشار خون پایین بر خلاف فشار بالا که می تواند سبب آسیب به ارگانهای حیاتی بدن نظیر کلیه قلب چشم و شود معمولاً علائم کمتر ایجاد می‌کند و فقط در حالتی که افت فشار خون به صورت حاد باشد و خونرسانی به ارگان‌های مختل بشود، علامت‌دار می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت هرگاه میزان فشار خون به صورت ناگهانی در حد ۲۰ الی ۲۵ میلی متر جیوه کاهش پیدا کند، فرد علامت‌دار می‌شود. حالت تهوع، ضعف و بیحالی، سبکی سر، تاری دید و… از جمله علائم افت فشار خون هستند. هرگاه فشار خون در زمینه شوک و از دست دادن حجم مو ثر داخل عروقی باشد، فرد می تواند علائم شدید تری همچون تنفس تند، افزایش ضربان قلب، کاهش تمرکز و کاهش سطح هوشیاری را تجربه کند. در مواردی که افت فشار خون از لحاظ بالینی علامتی برای فرد ایجاد نکرده باشد، نیاز به درمان ندارد. این در حالی است که در موارد علامت‌دار لازم هست علت زمینه‌ای افت فشار خون نظیر مصرف داروها، از دست رفتن مایعات بدن و… جبران و رفع شود.

درمان افت فشار خون

مصرف سدیم( نمک) سبب نگه داشتن مایع در عروق شده و حجم موثر داخل عروقی را افزایش می‌دهد و فشارخون را حفظ می‌کند. بیماران قلبی و افراد مبتلا به نارسایی قلبی نباید مصرف سدیم را از حد مجاز افزایش دهند. موثرترین درمان کاهش فشار خون، جبران مایعات وریدی می باشد. در مواردی که کاهش فشار خون در حدی باشد که خون رسانی را مختل کند، لازم هست سریعاً تزریق این مایعات به صورت وریدی انجام بگیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید