علل ایجاد کهیر بارداری (بثورات) چیست؟

0
3,962
178142.jpeg alt_text
178142.jpeg caption

به طور معمول، بثورات در سه ماهه سوم بارداری ظاهر می شود. سرعت رشد کودک در این مدت بسیار سریع است، به خصوص در پنج هفته آخر بارداری. به احتمال زیاد هنگامی  که پوست  بیشتر کشیده می شود در بارداری اول و در طی یک دوره بارداری چند قلویی اتفاق می افتد. در دوران حاملگی، گاهی اوقات پوست بیشتر از آنکه سلولهای پوستی بتوانند تحمل کنند، کشیده می شوند. این اتفاق می تواند باعث ظهور علائم کششی شود. اضافه شدن فشار یشتر، بثورات PUPPP را ایجاد می کند که می تواند در محل  کشش اطراف شکم ایجاد شود. بثورات معمولاً از روی شکم شروع می شود و در طی چند روز به اندام های دیگر گسترش می یابد.

 بثورات به چه صورت ظاهر می شود؟

کهیر بارداری و یا بثورات چیست

بثورات به صورت لکه های کوچک و صورتی مانند جوش، در علائم کشش ظاهر می شوند. آنها از نزدیک شبیه کهیر هستند. سرانجام، ممکن است بثورات جمع شوند و مناطقی بزرگ، قرمز و پلاک مانند ایجاد کنند. تاول ها گاهی اوقات می توانند در اطراف بثورات شکل بگیرند. و به این مناطق پخش شوند:

  • باسن
  • ران
  • بازوها
  • پاها

معمولاً بثورات بالاتر از سینه پخش نمی شود. بثورات بسیار خارش دار است، به خصوص در شب. همراه با شکم در حال رشد ، ممکن است بر توانایی شما در استراحت شب خوب تأثیر بگذارد.

چگونه بثورات تشخیص داده می شود؟

پزشک به طور معمول با معاینه پوست شما بثورات را تشخیص می دهد. معمولاً آزمایش دیگری لازم نیست. اما  ممکن است لازم باشد پزشک عفونت  های دیگری مانند عفونت قارچی را رد کند. پزشک ممکن است برخی از آزمایش خون را انجام دهد از جمله:

  • شمارش کامل خون
  • تست عملکرد کبد
  • کورتیزول سرم
  • کوریوگونادوتروپین انسانی سرم (HCG)

 درمان بثورات

بهترین "درمان" برای این بثورات، زایمان است. معمولاً بعد از زایمان، بثورات طی یک یا دو هفته از بین می رود.  در ضمن می توانید با امتحان کردن موارد زیر علائم خود را کنترل کنید:

  • مرطوب کننده ها

می توانید مرطوب کننده های تسکین دهنده خارش را بر روی پوست خود بمالید تا احساس ناراحتی شما را برطرف کند. از مرطوب کننده هایی که دارای ترکیباتی هستند که مناسب کودک نیستند، خودداری کنید. 

  • استروئیدهای موضعی

یک کرم حاوی استروئید ، مانند یک کرم هیدروکورتیزون یک درصد، در هر قسمت از لکه دار استفاده می شود، می تواند به کاهش خارش کمک کند. در حالی که این کرم ها در دوران بارداری تا حد زیادی بی ضرر هستند، همیشه قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است استروئیدهای موضعی را نیز قوی تر تجویز کند.

  • آنتی هیستامین ها

این داروها می توانند خارش را تسکین دهند، اما همیشه قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. نمونه هایی از داروهایی که به طور کلی در دوران بارداری ایمن به نظر می رسند شامل دیفن هیدرامین و ستیریزین (Zyrtec) است. 

  • حمام های رفع خارش

یک کمپرس خنک و مرطوب نیز ممکن است کمک کند. در ضمن اگرچه ممکن است مشکل باشد، اما در صورت امکان از خاراندن بثورات خودداری کنید. انجام این کار فقط باعث می شود علائم بثورات بدتر شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است استروئید خوراکی را برای تسکین درد و خارش همراه با این بیماری تجویز کند. اما این موارد معمولاً برای زنانی که دچار علائم شدید همراه با این بیماری هستند، از جمله خارش شدید و ناراحتی تجویز می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید