علل تغییر رنگ سینه در زنان

0
92,452
367365.jpeg alt_text
367365.jpeg caption

بسیاری از بانوان ممکن است کنجکاو باشند بدانند علت تغییر رنگ سینه در زنان چیست، زیرا پستان عضوی از بدن است که بانوان بسیار نسبت به تغییرات آن حساس هستند. تغییر رنگ سینه می‌تواند به شکلها و علل مختلفی رخ دهد که در این مقاله به اختصار به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

تغییر رنگ سینه زنان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تغییر رنگ سینه چیست؟

هر گونه تغییر در رنگ و ظاهر پوست سینه، هاله و نیپل یا رگ‌های خونی سینه که می‌تواند در طی دوران بارداری یا در زمانهایی غیر از بارداری رخ دهد، می‌تواند یک خانم را نگران کند. همانطور که توضیح داده خواهد شد، بعضی از این تغییرات سینه طبیعی هستند اما برخی از آنها می‌توانند نگران کننده باشند.

 

انواع تغییر رنگ پستان

تیره شدن هاله سینه و اطراف آن

قرمز شدن و ورم کل پستان

تغییر رنگ قسمتی از پستان

تغییر رنگ پوست چین‌های پستان

کبودی

دانه دانه شدن پستان یا نوک پستان

 

دلیل تغییر رنگ سینه

بارداری

علت تغییر رنگ پستانها در بارداری تغییرات هورمونی است. برخلاف تصور عموم علت تغییر رنگ نوک پستانها در بارداری به جنسیت جنین ارتباطی ندارد. در بارداری بخش قهوه ای رنگی که دور نیپل را فراگرفته و هاله یا «آرئولا» نام دارد، تیره‌تر می‌شود. همچنین ممکن است سیاهرگ‌های پستان تیره‌تر شوند، زیرا خونرسانی به بافت پستان افزایش یافته است. تغییر رنگ هاله ممکن است با بزرگتر شدن هاله و نوک سینه همراه باشد. تمامی این تغییرات طبیعی هستند. تغییر رنگ پستانها بصورت تیره شدن شدید پوست نواحی اطراف هاله، در موارد نادر در زنان باردار گزارش شده است.

بلوغ و افزایش سن

علت تیره شدن نوک سینه می‌تواند تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ باشد. بسیاری از دختران در اوایل دوران بلوغ با تغییر رنگ هاله و نوک سینه روبرو می‌شوند که کاملاً طبیعی است. علاوه بر این افزایش سن نیز می‌تواند علت تغییر رنگ نوک پستانها باشد.

عفونت بافت پستان

عفونت بافت پستان که به آن «ماستیت» هم گفته می‌شود، ممکن است باعث تغییر رنگ پستانها شود. این نوع عفونت در زنان شیرده شایع است اما در سایر زنان نیز می‌تواند رخ دهد. در این حالت به علت بسته شدن یکی از مجاری شیری در اثر عفونت، بافت پستان متورم، دردناک و قرمز می‌شود.

عفونت پوست پستان

تغییر رنگ پستانها در ناحیه زیر یا بین دو پستان با یا بدون خارش می‌تواند علامتی از عفونت قارچی باشد. در این حالت پوست به رنگ قرمز در می‌آید و معمولا نواحی چین‌دار مثل زیر پستان، زیر بغل و بین دو پستان درگیر هستند. پوسته‌ریزی و دون دون شدن سینه ممکن است با آن همراه باشد.

سرطان

یکی از علائم سرطان پستان، تغییر رنگ پستانها یا تغییر در ظاهر پوست آنها است. ممکن است یک ناحیه از سینه به رنگ قرمز، بنفش، یا حتی آبی در بیاید. پوست پرتقالی شدن سینه حالتی است که در آن به علت ورم سینه، فرورفتگی‌های دانه دانه ای بر روی پوست پدید می‌آید و به آن ظاهری شبیه پوست پرتقال می‌دهد. پوسته پوسته شدن اطراف نوک پستان، ضخیم شدن پوست، ترشح از پستانها و تو رفتگی پوست یا نوک پستان از دیگر علائم ظاهری است که می‌تواند بر وجود سرطان پستان دلالت کند.

ضربه

ایجاد ضربه به هرجایی از بدن ممکن است ایجاد خونریزی زیر پوست و کبودی کند که بعد از چند روز برطرف می‌شود و جای نگرانی ندارد. ضربه ممکن است در ابتدا باعث قرمزی پوست شود و به تدریج به رنگ کبود دربیاید. به تدریج با جذب شدن خون تجمع یافته در زیر پوست این کبودی به رنگ سبز و زرد درمی‌آید و نهایتاً طی چند روز از بین می‌رود.

مادرزادی 

وجود لک، برجستگی یا خال بر روی پوست سینه بصورت مادرزادی خطری ندارد و فقط درصورتی که تغییری در شکل، اندازه و رنگ خال‌ها ایجاد شود، بررسی از سوی پزشک را ضروری می‌سازد. همچنین وجود دانه‌هایی در نوک سینه می‌تواند طبیعی باشد. علت دانه‌های اطراف نوک سینه می‌تواند وجود فولیکول‌های مو، مجاری لنفی و غدد چربی باشد.

 

اقدامات لازم در زمان تغییر رنگ سینه زنان

هرگونه تغییر رنگ سینه در زنان نیازمند بررسی از سوی پزشک است. پزشک بعد از بررسی ممکن است این تغییرات را بی‌خطر بداند و اقدام خاصی را توصیه نکند. درصورت وجود عفونت داروی مناسب بر علیه آن تجویز می‌شود و درصورت شک به بدخیمی، تصویربرداری یا نمونه‌برداری توصیه می‌شود. برای بررسی علت تغییر رنگ سینه می‌توان به پزشک عمومی، ماما، متخصص زنان یا جراح پستان مراجعه کرد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید