علل خونریزی بعد از یائسگی

0
2,790
129951.jpeg alt_text
129951.jpeg caption

به توقف خونریزی قاعدگی که در حوالی سن  ۵۰_۵۵ . سال اتفاق می افتد، یائسگی گفته میشود. یائسگی معمولا حدود یک سال پس از آخرین دوره عادت ماهیانه اتفاق می افتد و در طی این دوران فرد به طور نا منظم درجاتی از خونریزی و لکه بینی را تجربه میکند. پس از پایان این یک سال خونریزی متوقف میشود.

در حدود ۳۰ درصد خانم ها پس از دوران یائسگی به صورت نامنظم همچنان خونریزی دارند. در اغلب موارد علت این خونریزی، مسائل خطرناک نمی باشد. شایعترین علت لکه بینی پس از سن یائسگی، واژینیت آتروفیک می باشد. در سن یائسگی ترشح هورمون استروژن کاهش پیدا میکند. استروژن مسئول حفظ رطوبت واژن میشود و در اثر کمبود آن دچار خشکی شده و مخاط آن شکننده شده و مستعد خونریزی میشود. 

یائسگی

درمان اصلی این اختلال استفاده از ترکیبات موضعی استروژن می باشد. علت دیگر خون ریزی پس از دوران یائسگی، پولیپ ها می باشند. از طریق معاینه و همچنین با سونوگرافی میتوان آنها را تشخیص داد. پولیپ‌ها بر اساس سایز و نوعی که دارند درمان های متفاوتی دارند. انواع بدخیم و بزرگ را میتوان با جراحی از بین برد. در حدود ۱۰ درصد موارد، موارد خطرناکی هم چون کنسر دهانه رحم، میتواند علت آن باشد.

این افراد می توانند علاوه بر لکه بینی دچار علائمی نظیر کاهش وزن، کم خونی و بی اشتهایی نیز بشوند.

مطالعات اخیر نشان داده است که  شیوع کنسر دهانه رحم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روبه افزایش هست و لذا سازمان جهانی بهداشت توصیه به انجام تست های غربالگری برای این نوع کنسر میکند. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، زنان بالای سن ۳۵_۴۰ سال لازم هست که سالانه تحت معاینه و انجام تست پاپ اسمیر قرار بگیرند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید