علل درد دائم پاشنه پا

0
1,210
491590.jpeg alt_text
491590.jpeg caption

پاها به دلیل اهمیتی که دارند قلب دوم انسان نامیده می شوند. در پا و مچ آن 26 استخوان، 33 مفصل و بیش از 100 تاندون وجود دارد که استخوان پاشنه پا بزرگ ترین استخوان آن است. استفاده زیاد از پاشنه پا یا آسیب دیدن آن می تواند سبب بروز درد پاشنه پا شود. در واقع درد پاشنه پا یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است هر فردی به دلایل مختلف به آن دچار شود. این درد ممکن است آنقدر آزاردهنده باشد که روی کارهای روزمره فرد و نحوه راه رفتن او اثر بگذارد، همچنین ممکن است سبب عدم تعادل فرد و زمین خوردن او شود. با تمام مشکلاتی که درد پاشنه پا می تواند برای فرد ایجاد کند، در اغلب موارد بسته به علت درد، قابل درمان است. شایع ترین علل درد پاشنه پا فاسئیت پلانتار، خار پاشنه، آپوفیزیت کالکانه، بورسیت، ضربه کفش پاشنه بلند، کبودی های موضعی، تاندونیت آشیل و گیر افتادن عصب می باشد. گاهی اوقات هم درد پاشنه پا به دلیل ابتلای فرد به مشکلات یا بیماری های دیگری رخ می دهد، مانند: آرتروز، شکستگی، تومور استخوانی، کیست و یا مشکلات بیومکانیکی در پا از جمله سندروم دررفتگی تالوتارسال. در ادامه به معرفی برخی از علل مؤثر در بروز درد پاشنه پا اشاره شده است:

فاسئیت پلانتار

این عارضه شایع ترین علت درد پاشنه پا است. اگر نوار فیبری حمایت کننده از کف پا، که غلاف کف پا نامیده می شود، تحت فشار یا بار زیاد قرار بگیرد، پارگی های کوچکی در این غلاف و به ویژه در محل اتصال غلاف به استخوان پاشنه ایجاد می شود که سبب درد و التهاب در ناحیه پاشنه پا می شود که فاسدیت پلانتار نامیده می شود. هر فردی ممکن است به این عارضه دچار شود اما شیوع آن در افرادی که کف پای صاف دارند، و افراد دیابتی، چاق، زنان باردار، دوندگان، والیبالیست ها، تنیس بازها و اشخاصی که ورزش های استپ ایروبیک و بالا رفتن از پله انجام می دهند، بیشتر است. البته هل دادن و جابه جا کردن وسایل سنگین یا پوشیدن کفش نامناسب نیز می تواند سبب بروز این مشکل شود.

خار پاشنه

رشد غیرطبیعی یک استخوان در محل اتصال غلاف کف پا به استخوان پاشنه سبب بروز خار پاشنه می شود. در واقع این عارضه به دلیل کشیدگی طولانی مدت غلاف کف پا و عضلات مچ پا ایجاد می شود. به بیان دیگر، خارپاشنه در واکنش به فاسئیت پلانتار در فرد ایجاد می شود.

آپوفیزیت کالکانه

در این عارضه که به دلیل پوشیدن کف هاش نو یا افزایش فعالیت های ورزشی ایجاد می شود، مرکز استخوان پاشنه پا دردناک شده و فرد در پشت پاشنه پا احساس درد می کند. شیوع این عارضه در کودکان فعال و در حال رشد در سنین 8-14 سال بیشتر است.

بورسیت

بورس کیسه ای است که در اطراف مفاصل بدن وجود دارد و سبب تسهیل حرکت مفاصل می شود. التهاب این کیسه بورسیت نامیده می شود که ممکن است در پاشنه پا رخ دهد و سبب درد در پشت و کف پاشنه پا شود. 

ضربه کفش پاشنه بلند

این عارضه که ناشی از رشد غیرطبیعی زائده استخوانی در پشت پاشنه پا است، اگزوستوز پشت پاشنه نامیده می شود و در زنان جوانی که به دلیل فشار ناشی از کفش های پاشنه  بلند به مدت طولانی دچار بورسیت بوده اند، شایع است.

کبودی‌های موضعی

گاهی به دلیل گذاشتن پا روی یک جسم تیز هنگام راه رفتن، پاشنه پا دچار درد و کبودی موضعی می شود. 

تاندونیت آشیل

این عارضه به دلیل استفاده زیاد از تاندون آشیل یا استفاده از کفش های نامناسبی که بخش بالایی آنها تاندون آشیل را می گیرد، رخ می دهد.

گیر افتادن عصب

فشرده شدن عصب به دلیل پیچ خوردگی، شکستگی یا ورم کردن سیاهرگ نزدیک پاشنه پا می تواند باعث درد، بی حسی یا سوزش در پاشنه پا شود.

پیشگیری از درد پاشنه پا 

برای پیشگیری از درد پاشنه پا رعایت موارد زیر می تواند مفید باشد:

حفظ تناسب اندام

گرم کردن قبل از ورزش

استفاده از کفش ورزشی هنگام ورزش کردن

استفاده از کفش¬های مناسب که از قوس کف پا حمایت کنند

زمانی که احساس درد یا خستگی کردید، استراحت کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید