علل درد شکم بعد از غذا خوردن

0
67,432
388129.jpeg alt_text
388129.jpeg caption

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از غذا خوردن دچار درد شکم شده باشید. تجربه درد شکم بعد از غذا خوردن برای هر کسی می تواند ناراحت کننده باشد. بسیاری از افراد این نوع از دردها را به نوع غذای مصرف شده در وعده غذایی نسبت می دهند ولی باید گفت که تنها در برخی از موارد علت این دردها به نوع غذا مربوط می باشد.

علت درد شکم بعد از غذا خوردن

همان طور که گفته شد در برخی از موارد درد شکم بعد از غذا خوردن به علت نوع غذای خورده شده می باشد، اما در سایر موارد به ویژه زمانی که این دردها به صورت تکرار شونده و مزمن وجود داشته باشند نیازمند بررسی های دقیق تری هستند. در ادامه به برخی از دلایل درد شکم بعد از غذا خوردن اشاره می گردد:

 

رفلاکس معده

رفلاکس اسید معده شرایطی است که در آن اسید بالای معده به سمت مری حرکت می کند که این مشکل خود می تواند به دلایلی مانند مصرف بالای غذاهای تحریک کننده معده صورت گرفته باشد و یا این که دریچه مری قادر به بسته شدن کامل بعد از صرف غذا نبوده و به همین دلیل مقداری از اسید به سمت بالا برگشت می نماید. افراد مبتلا به این حالت ممکن است حالاتی مانند سوزش سر دل را نیز تجربه کنند.

 

گاستریت

التهاب دیواره معده با عنوان گاستریت شناخته می شود. در این شرایط معده قادر نیست به اندازه کافی اسید ترشح نماید. وجود مقادیر کافی از این اسید معده علاوه بر کمک به هضم غذا باعث می شود که تعادل باکتری های مفید همان فلور میکروبی معده حفظ شود و در غیر این صورت باعث بروز التهاب خواهد شد. گاستریت علاوه بر ایجاد درد شکم بعد از غذا خوردن می تواند با حالات هایی هم چون تهوع و استفراغ همراه گردد. 

 

زخم معده

وجود مقادیر بالایی از اسید معده باعث آسیب جداره معده شده و در صورت عدم درمان این اسید، می تواند به زخم معده منتهی گردد. البته اکثر افراد از رژیم های غذایی متعادل استفاده نکرده و به بروز هر چه سریعتر این مشکل گوارشی دامن می زنند.

 

سرطان معده

وجود هلیکوباکتر پیلوری یکی از عمده ترین دلایل برای ابتلای به سرطان معده می باشد. افراد مبتلا به این باکتری ممکن است علائمی مانند رفلاکس معده و احساس پری شکم و درد بعد از غذا خوردن را تجربه نمایند.

 

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یکی از بیماری های سیستم ایمنی می باشد ولی می تواند یکی از دلایل درد شکم بعد از غذا خوردن باشد.

 

سنگ کیسه صفرا

افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا ممکن است بعد از صرف یک غذای چرب دردهای شدید شکمی را تجربه کنند. البته این دردها ممکن است مناطق بیشتری از حفره شکمی مانند درد شانه را نیز به خود اختصاص دهد.

 

مصرف برخی از داروها

برخی از مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی که تحت درمان با داروهای فشار خون و یا داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین قرار دارند ممکن است حجم اسید معده آن ها تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلات گوارشی ایجاد نماید.

 

درمان درد شکم بعد از غذا خوردن

در صورتی که درد شکم بعد از غذا خوردن تنها در برخی از موارد ایجاد گردد معمولا نیاز به درمان های خاصی نمی باشد چرا که با درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی می توان آن ها را درمان نمود. برای کاهش ابتلا به چنین دردهایی بهتر است مصرف مواد غذایی با اسیدیته بالا مانند آب لیمو، غذا و ادویه های تند مانند فلفل، مواد تحریک کننده مانند کافئین را کاهش دهید. استرس نیز به نو به خود می تواند ایجاد کننده درد معده باشد.

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت انلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید