علل درد چشم و اطراف آن

0
28,462
149666.jpeg alt_text
149666.jpeg caption

همه ی افراد ممکن است درد و سوزش چشم را تجربه کرده  باشند. سوزش چشم ممکن است خودبخود رفع شود اما گاهی اوقات ممکن است نشان دهنده وجود مشکلی جدی باشد. چشم درد ممکن است به تنهایی یا همراه با علائم دیگری باشد مانند: کم شدن بینایی، ریزش اشک یا ترشحات رقیق، غلیظ یا رنگی از چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، سردرد، حساس شدن به نور، حالت تهوع و استفراغ، قرمز یا صورتی بودن چشم ها، وجود ترشحات چرکی در چشم هنگام بیدار شدن از خواب. این درد و ناراحتی ممکن است در چشم یا اطراف آن احساس شود. در چشم و اطراف آن بخش های مختلفی وجود دارد از جمله: قرنیه، صلبیه، ملتحمه، عنبیه، مدار (غار استخوانی اطراف چشم)، عضلات چشم، اعصاب چشم، پلک ها.

 

احساس درد و سوزش در چشم

احساس درد و سوزش در چشم و اطراف آن می تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است:

 

ساییدگی قرنیه

ممکن است به دنبال مالیدن چشم، قرنیه دچار خراش یا ساییدگی شود که می تواند باعث احساس درد و ناراحتی شود. استفاده از قطره آنتی بیوتیک توسط پزشک، باعث بهبود این مشکل می شود.

 

عفونت قرنیه یا کراتیت

قرنیه ممکن است به دلیل عوامل باکتریایی و یا ویروسی دچار التهاب و عفونت شود. احتمال بروز این عفونت در اشخاصی که از لنز استفاده می کنند بیشتر است.

جسم خارجی

 

ورود هر نوع جسم خارجی به چشم باعث تحریک آن می شود. برای درآوردن جسم خارجی از چشم می توان چشم را با اشک مصنوعی و یا آب، شست وشو داد؛ اگر جسم خارجی، خارج نشود باعث خراشیدگی چشم و درد و ناراحتی می شود. 

گلوکوم یا آب سیاه

 

زیاد شدن مایع تولیدی چشم، باعث بالا رفتن فشار داخلی چشم و وارد کردن فشار به اعصاب بینایی می شود، به این حالت گلوکوم یا آب سیاه گفته می شود. این عارضه اغلب علائمی ندارد اما در وضعیت حاد موجب درد شدید چشم، تهوع، استفراغ، سردرد و ضعیف شدن بینایی می شود و در صورتی که درمان نشود می تواند منجر به کوری شود.

التهاب عنبیه یا یووئیت

 

ممکن است به دنبال آسیب، عفونت و یا اختلالات سیستم ایمنی، عنبیه دچار التهاب شود. این عارضه باعث درد و قرمزی چشم و گاهی کاهش بینایی می شود. 

التهاب عصب چشم

در افراد مبتلا به اوریون، سرخک، آنفولانزا و ام اس ممکن است التهاب عصب چشم بروز پیدا کند. در این حالت فرد مبتلا ممکن است بینایی خود را از دست بدهد و یا هنگام نگاه کردن از یک سمت به جهت مخالف، درد شدیدی احساس کند. این التهاب خطرناک است و حتماً باید علت آن بررسی شود.

سینوزیت

 

عفونت سینوس ها یا سینوزیت می تواند باعث ایجاد فشار در پشت چشم ها و بروز درد و ناراحتی در یک چشم و یا هر دو شود.

 

گل مژه

 

التهاب یا عفونت غدة چربی، مژه یا فولیکول مو، باعث ایجاد برجستگی دردناکی در لبة پلک می شود که به آن گل مژه می گویند.

 

سلولیت

 

سلولیت یا التهاب بافت زیر سطح پوست ممکن است به دو صورت ایجاد شود: 1) سلولیت چشمی پره سپتال: در کودکان دیده می شود و روی پوست پلک اثر می گذارد، 2) سلولیت چشمی اوربیتال: با اثر روی سطح چشم، موجب تورم چشم، پلک ها یا سطح کره ی چشم می شود.

 

آلرژی 

فرد مبتلا به آلرژی وقتی در معرض ماده آلرژی زا قرار بگیرد، واکنش های آلرژیک در بدن او رخ می دهد که می تواند باعث خارش، قرمزی و خیس شدن چشم ها شود.

 

خشکی چشم

یکی دیگر از عللی که می تواند باعث احساس درد و ناراحتی در چشم ها شود، خشکی چشم است. اگر چشم ها اشک کافی تولید نکنند، رطوبت آن کم شده و به شی خارجی و نور حساس شده و برخی اوقات قرمز می شوند.

 

بلفاریت

بلفاریت به التهاب یا عفونت پلک گفته می شود که به طور معمول درد ندارد.

 

التهاب ملتحمه (چشم صورتی)

 

درد چشم

گاهی به دلیل عفونت ویروسی، باکتریایی و یا به دلیل داشتن آلرژی، عروق خونی ملحتمه چشم متورم شده و باعث قرمز دیده شدن چشم می شود. التهاب ملتحمه موجب خارش چشم می شود اما به طور معمول درد ندارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید