علل روابط جنسی دردناک و راهکارهای درمان

0
1,259
559798.jpeg alt_text
559798.jpeg caption

درد هنگام رابطه جنسی و یا به عبارتی رابطه جنسی دردناک شرایطی است که در آن دخول به واژن با درد و سوزش همراه می گردد. دلایل بسیاری برای بروز این حالت وجود دارد ولی تمامی آن ها می توانند باعث بروز مشکلاتی در رابطه جنسی زوجین گردد. مسلما روش های درمانی این مشکل زناشویی تنها با تمرکز دقیق بر علت به وجود آورنده آن میسر خواهد بود. 

علائم رابطه جنسی دردناک

رابطه جنسی دردناک به دو صورت تعریف می شود دردهایی که در هنگام دخوال آلت مردانه به درون واژن زن احساس می شوند و یا به صورت یک حس ناخوشایند در طی رابطه جنسی وجود دارند. در تمامی این موارد در نهایت افراد قادر به احساس رضایت و لذت جنسی نمی باشند. 

علل درد هنگام جنسی

علل بسیاری برای تجربه این حالت در افراد وجود دارد ولی بهتر است بدانید که برخی از این علل زمینه روانی داشته و تنها برخی از آن ها تحت تاثیر علل جسمی بروز می یابند. 

 

واژینیسموس:

این شرایط به حالتی اطلاق می شود که در آن عضلات لگن به هنگام دخول دچار انقباضات غیر ارادی می شوند. البته این حالت تنها در هنگام رابطه جنسی وجود نداشته بلکه ورود هر گونه شی خارجی حتی معاینات لگنی نیز می تواند باعث بروز این حالت گردد. 

 

خشکی واژن:

یکی از شایع ترین دلایل درد هنگام دخول، خشکی واژن است. با شروع رابطه جنسی غدد موجود در واژن شروع به ترشح موادی می کنند تا به آن حالت سیالت بخشند ولی به دلایلی مانند عدم آمادگی برای رابطه جنسی همراه با پیش نوازی، مصرف داروهایی که باعث کاهش ترشح این مواد می گردند و هم چنین در دوره بعد از زایمان یا با ورود به دوره یائسگی که همراه با کاهش ترشح هورمون استروژن می باشد، افراد ممکن است خشکی واژن را تجربه کنند. 

 

عفونت:

وجود برخی از عفونت های قارچی و باکتریایی واژن و یا حتی در مجاری ادراری می تواند احساس درد همراه با سوزش را در طی رابطه جنسی در پی داشته باشد. 

 

آندومتریوز:

این بیماری شرایطی را ایجاد می کند که سلول های مربوط به بافت رحمی در سایر نقاط بدن رشد کنند.

 

فیبروم:

این حالت به رشد توده های خوش خیم در دیواره رحم اشاره می کند.

 

سیستیت:

التهاب و عفونت شدید مثانه

 

پرولاپس رحم و مثانه:

این حالت به افتادگی مثانه و رحم اشاره می کند. 

 

سرطان اندام های جنسی:

این سرطان ها می توانند شامل سرطان رحم، تخمدان و دهانه رحم گردند.

 

عفونت های منتقله از راه جنسی:

علاوه بر عفونت های قارچی و باکتریایی واژن که می توانند به دلیل بر هم خوردن فلور طبیعی واژن رخ دهند این عفونت ها شامل سوزاک یا کلامیدیا هستند که از طریق زوجین منتقل می گردند. از علل روانی درد در هنگام رابطه جنسی می توان به اضطراب و استرس ناشی از رابطه می تواند باعث خشکی واژن و انقباض بیش از حد عضلات لگنی گردد. هم چنین وجود یک خاطره ناخوشایند در گذشته از رابطه جنسی مانند خشونت و تجاوز جنسی می تواند مانع برقراری مقاربت جنسی سالم گردد. 

 

تشخیص رابطه جنسی دردناک

معمولا پزشکان برای یک تشخیص مناسب از یک ارزیابی اولیه براساس پرسش سوالات از فرد انجام خواهند داد. در صورت وجود ضرورت برای تشخیص بیماری های جسمی امکان یک معاینه بالینی لگن نیز وجود خواهد داشت. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید