علل قاعدگی نامنظم

0
1,376
592194.jpeg alt_text
592194.jpeg caption

دوره های ماهیانه هر خانم ممکن است با فرد دیگر متفاوت باشند اما به طور میانگین هر ۲۴ تا ۳۸ روز رخ می دهد و معمولاً دو تا ۸ روز طول می کشد در صورتی که زمان شروع پریود تغییر کند ، میزان خونریزی کم یا زیاد شود و تعداد روزهایی که دوره ماهیانه طول می‌کشد خیلی متفاوت باشد قاعدگی نامنظم رخ داده دلایل زیادی می‌تواند باعث نامنظم شدن دوره های ماهیانه شوند.

 

علل قاعدگی نامنظم

 

علل قاعدگی نامنظم

 

تغییر سطح هورمون استروژن و پروژسترون می تواند الگوی نرمال دوره‌های ماهیانه را تغییر دهد وبه همین علت است که  دختران در دوران بلوغ و زنان که نزدیک یائسگی هستند معمولاً دوره های ماهیانه نامنظم دارند. سایر علل نامنظم شدن پریود ها این موارد می باشند:

وجود آیودی داخل رحم برای جلوگیری از بارداری 

انجام ورزش سنگین 

دوران بارداری یا شیردهی 

کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید 

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری 

وجود پولیپ داخل رحم

فیبروم های رحم

گاهی اوقات چسبندگی های داخل رحم هم وجود دارند که می‌توانند باعث نامنظم شدن دوران قاعدگی بشود معمولا زمانی که نامنظم شدن پریود ها باعث آزار فرد نشود درمان لازم نیست .

کم کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک علل شایع نامنظم شدن پریود زنان می باشند. به طور کلی هدف درمان ایجاد تعادل بین هورمون ها در بدن می باشند

تغییرات شیوه زندگی مثل ورزش شدید می‌تواند باعث نامنظم شدن پریود بشود که زمان ورزش را کمتر کنند همچنین آشنایی با تکنیک های کاهش استرس یا شروع درمان برای کنترل استرس می‌تواند به منظم شدن مجدد پریود ها کمک کند.

تغییرات ناگهانی و شدید در وزن هم می‌تواند باعث تغییر دوران پریود بشود افزایش وزن تخمک گذاری را سخت تر می کند و به همین علت کاهش وزن می تواند به درمان این نوع اختلال کمک کند اما در صورتی که فرد به طور ناگهانی وزن بسیار زیادی را کم کند این امر هم باعث نامنظم شدن پریود میشود.گاهی اوقات درمان نامنظم پزشکان از قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند چون حاوی هورمونهای استروژن و پروژسترون هستند که با ایجاد تعادل بین این هورمون ها می توان پریودها را مجدداً منظم کرد

توجه داشته باشید که در صورتی که به عقب بیفتد شایع ترین و محتمل ترین علت بارداری است و قبل از شروع هر نوع درمان یا تصویربرداری باید آزمایش خون برای بررسی احتمال بارداری انجام شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید