علل پیلونفریت و درمان آن

0
4,005
605824.jpeg alt_text
605824.jpeg caption

پیلونفریت بیماری است که در آن کلیه ها دچار عفونت می گردند البته هجوم باکتری ها می تواند بخش های متعدد کلیه ها اعم از جمله توبول های کلیوی، لگنچه و سلول های بینابینی را تحت تاثیر قرار دهد. کلیه ها که عملکرد اصلی دفع مواد زائد را بر عهده دارند با ورود باکتری ها به درون آن می توانند شرایط پیچیده ای را برای افراد رقم بزنند.

علل پیلونفریت

این بیماری می تواند زنان را بیشتر از مردان مبتلا سازد با این وجود برخی از علل می توانند زمینه ساز بروز این حالت گردند از جمله:

انسداد مسیر ادراری به دلیل وجود سنگ 

آبسه کلیوی که به دلیل انتقال عوامل خروجی باکتریایی از طریق عروق لنفاوی به داخل کلیه

انتقال مواد عفونی از سایر اندام های داخل شکمی به کلیه ها مانند بیماری های التهابی لگن 

علائم پیلونفریت

برخی از علائم می توانند حاکی از ابتلای افراد به پیلونفریت باشند که این علائم عبارتند از:

شروع تب و لرز ناگهانی 

درد یک یا دو طرفه پهلو

سوزش ادرار

تکرر ادرار

ادرار کدر یا خونی 

درد عضلانی

ضعف و بی حالی

انواع پیلونفریت

براساس نوع بروز پیلونفریت و شدت بروز آن این بیماری به سه دسته کلی طبقه بندی می شود:

پیلونفریت حاد. یکی از دلایل شایع برای بروز این بیماری باکتری اشرشیاکلای می باشد. البته این عوامل از بخش های پایینی دستگاه ادراری به سمت بالا و کلیه ها مهارجت نموده و باعث بروز آبسه کلیوی و عفونت کلیه می شوند. 

پیلونفریت مزمن. این حالت با عفونت های مزمن و عود شونده کلیه همراه است که می تواند در موارد شدیدتر به نارسایی کلیوی ختم شود. 

پیلونفریت آمفیزماتو. این عفونت تخریب کننده کلیه اکثرا در افراد دیابتیک مشاهده می شود. 

تشخیص پیلونفریت

از آن جایی که علائم مربوط به بیماری پیلونفریت با سایر علائم بیماری های مربوط به دستگاه ادراری ممکن است به اشتباه گرفته شود بنابراین تشخیص قطعی این بیماری بر عهده پزشک کلیه و مجاری ادراری خواهد بود. اگر چه پزشکان برای تشخیص این بیماری معمولا بعد از بررسی علائم و معاینه بالینی و سابقه بیمار، ممکن است انجام برخی روش های آزمایشگاهی برای کمک به تشخیص دقیق تر از بیمار درخواست نمایند. برخی از آزمایش هایی که بدین منظور ممکن است درخواست شوند شامل:

  • آزمایش خون. یکی از آزمایش های پایه ای برای تعیین مقادیر گلبول های سفید خون و بررسی عفونت در خون مورد استفاده قرار می گیرد. 
  • آزمایش ادرار. در یک نمونه ادرار انواع موارد مختلف از جمله باکتری ها، گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز خون و برخی از سلول های سفید خون در صورت وجود قابل مشاهده خواهد بود. کشت ادرار در بیماران مبتلا به پیلونفریت مثبت خواهد بود که به دلیل وجود رشد باکتری های موجود در ادرار، در محیط کشت می باشد. 
  • سی تی اسکن و سونوگرافی. معمولا از این روش های تصویربرداری برای تشخیص مشکلات کلیوی مانند انسداد مسیر ادراری که باعث بروز پیلونفریت گردیده است، استفاده می شود. سنگ های کلیوی به راحتی با این روش قابل تشخیص خواهند بود. 

درمان پیلو نفریت

گزینه اصلی درمانی برای پیلونفریت داروهای آنتی بیوتیکی می باشند که براساس نوع عفونت و شدت آن دوز دارویی متغییری تجویز خواهد شد. معمولا برای درمان کامل این بیماری باید دوره درمان آنتی بیوتیکی به طور کامل مصرف شود. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید