علل چسبندگی چشم در صبحگاه

2
40,787
276811.jpeg alt_text
276811.jpeg caption

چسبندگی چشم در صبحگاه مشکلی است که از اختلال اجزای مختلف چشم، پلک یا دستگاه اشکی ناشی می‌شود. غدد مختلفی در لبه‌ پلک افراد سالم وجود دارند که وظیفه تولید موکوس و جزء چربی اشک چشم را برعهده دارند. اشک یک جزء مایع و یک جزء چربی دارد که باعث مرطوب نگه داشتن چشم، و کمک به پاکسازی آن از آلودگی، اجسام خارجی، مژه‌های افتاده و غیره می‌شود. اشک پس از تولید از مجاری و کانال اشکی در قسمت داخلی چشم جمع‌آوری شده و به بینی می‌ریزد. همه افراد وقتی صبح از خواب برمی‌خیزند، ممکن است با تجمع مقداری ماده زرد یا سفید رنگ در گوشه داخلی چشمها روبرو شوند. این به آن علت است که شب‌هنگام پلک‌ها بسته است و ترشحات طبیعی غدد چشم از آن بیرون ریخته و در گوشه چشم تجمع می‌یابند. این یک حالت طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. در اصطلاح عامیانه به این حالت گِل زدن چشم می‌گویند. اما تولید و ترشح بیش از حد موکوس و چربی از غدد چشم می‌تواند باعث چسبیدگی پلک‌ها به هم شود. همچنین گاهی ممکن است ترشح غدد زیاد نشده باشند ولی به دلایلی که توضیح خواهیم داد، خروج این ترشحات از چشم دچار مشکل شود.

بیماری‌های مرتبط با چسبندگی چشم در صبحگاه

چسبندگی چشم صبحگاهی

آلرژی

حساسیت به مواد حساسیت‌زای موجود در محیط مثل گرده گیاهان، شوره پوست حیوانات خانگی، گرد و خاک و مایت‌ها می‌تواند باعث خارش چشم، اشک‌ریزش و ورم پلک شود. همچنین افزایش ترشح غدد چشم را به همراه دارد که می‌تواند از علل چسبندگی چشم در صبحگاه باشد. استفاده از لنزهای تماسی آلوده: باعث واکنش حساسیتی چشم و افزایش ترشحات غدد می‌شود.

عفونت ملتحمه

از علل شایع چسبیدن پلک‌ها به هم عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ملتحمه یا «چشم صورتی» است که با قرمزی، خارش، سوزش، تورم و ترشح سفید، زرد یا سبز رنگ چشم همراه است. 

عفونت پلک (بلفاریت)

التهاب و عفونت لبه پلک که با قرمزی چشم، تورم، درد و سوزش چشم و تکه‌ها و ترشحات خشک‌شده ای در لبه پلک و مژه‌ها همراه است. بیمار صبح هنگام بیدار شدن از خواب با تجمع مواد خشک شده زردنگ در لبه پلک مواجه است که ممکن است بعد از بیدار شدن این مواد به درون چشم بروند و ایجاد تحریک و سوزش کنند.  بلفاریت سبوره نوعی از بلفاریت است که با ترشحات و پوسته‌های چرب در لبه پلک همراه است و ممکن است که همزمان درگیری پوست سر، ابروها و گوش نیز وجود داشته باشد. ترشح کف آلود غدد لبه پلک نیز همزمان دیده می‌شود.

گل‌مژه

عفونت حاد باکتریایی غدد لبه پلک که با درد، قرمزی و ورم یک ناحیه از پلک همراه است و با ترشحات زیاد غدد نیز همراه است.

انسداد یا عفونت مجرای اشکی

اشک چشم از طریق دو مجرا در گوشه داخلی چشم جمع می‌شود و از مجرایی به سمت بینی می‌رود. در صورتی که این مجرا به دلیل عفونت یا دلایل دیگر مسدود شود، ترشحات مجاری چشم قادر به تخلیه نیستند و تجمع آنها منجر به چسبندگی چشم در صبحگاه می‌شود. عفونت این مجرا، داکروسیستیت نام دارد. در بعضی کودکان مجرای اشکی یک چشم به طور مادرزادی مسدود است، درنتیجه چشم مبتلا دچار اشک ریزش مداوم و تجمع ترشحات می‌شود. 

عفونت ویروسی یا قارچی قرنیه (کراتیت)

قرنیه بافت شفافی است که روی قسمت رنگی چشم را می‌پوشاند و عفونت این ناحیه می‌تواند باعث زخم قرنیه، پرخونی، و ترشحات چشم شوند.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.
Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام دکتر وقت شما بخیر من سر صبح‌ها پلک چپم به هم می‌چسبه اول صبح و آخر شبم هاله‌ای جلوی چشم میاد باعث تاری دیدم شده چشمم دلش می‌خواد بسته بمونه کنکوری هم هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام وقت بخیر، ممکنه علت این موضوع به دلیل خشکی چشم باشد. قبل از خواب از اشک مصنوعی استفاده کنید و در صورتی که مشکل برطرف نشد با متخصص چشم پزشک مشورت کنید. برای مشاوره آنلاین با چشم پزشک از طریق لینک زیر اقدام کنید. https://pwap.tebinja.com/categories/13/doctors

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید