عمل لازک چشم

0
953
25880.jpeg alt_text
25880.jpeg caption

امروزه عمل لازک چشم، به‌عنوان بهترین و نیز رایج‌ترین عمل جراحی عیوب انکساری چشم شناخته می‌شود. عمل لازک می‌تواند جایگزین استفاده از عینک و یا لنزهای طبی باشد. طی عمل لازک از لیزرهای بسیار دقیقی استفاده می‌شود تا بافت محدب جلوی چشم یا همان قرنیه تغییر داده شود. در این صورت مشکلات بینایی بهبود نسبی پیدا می‌کنند.

در مقاله‌ی زیر قصد داریم تا شما را با این عمل و نیز کاربرد و عوارض آن آشنا کنیم.

 

در این مقاله می‌خوانید:

  • عمل لازک چشم
  • انجام عمل  لازک برای چه کسانی مناسب است؟
  • عوارض جراحی لازک
  • شرایطی که ریسک جراحی لازک را بیشتر می‌کنند
  • در چه مواردی انجام عمل جراحی لازک امکانپذیر نمی‌باشد؟
  • چطور برای جراحی لازک آماده شوید؟

 

عمل لازک چشم

عمل لازک چشم یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی است که امروزه بطور گسترده در تمام جهان انجام می‌شود. بسیاری از افرادی که سال‌ها با مشکلات بینایی دست و پنجه نرم کرده و نیاز به استفاده از عینک و یا لنزهای طبی داشتند، می‌توانند با انجام این عمل برای همیشه از استفاده از این ابزارها بی‌نیاز شوند. شاید لازم باشد در مورد مراقبت از لنزهای چشمی بدانید.

انجام عمل لازک برای چه کسانی مناسب است؟

انجام این عمل جراحی برای سه گروه از افراد مناسب است:

افراد نزدیک بین

اگر کره‌ی چشم شما گردتر از معمول و یا قرنیه خمیده‌تر از معمول باشد، پرتوهای نور رسیده از اجسام در جلوی شبکیه متمرکز شده و درنتیجه تصویر اشیا دور به وضوح دیده نمی‌شود. افراد نزدیک‌بین در دیدن اجسام نزدیک( بطور معمول فاصله‌ی کمتر از یک متر) مشکلی ندارند، اما اجسام دور تار و ناواضح دیده می‌شود.

افراد دوربین

اگر کره‌ی چشم و یا قرنیه کشیده‌تر از حالت معمول باشد، پرتوهای نور رسیده از اجسام نزدیک در پشت شبکیه متمرکز می‌شوند و درنتیجه تصویر اشیا نزدیک و در برخی موارد دور تار دیده می‌شود.

آستیگماتیسم

وقتی سطح قرنیه ناهموار است، می‌گویند فرد دچار آستیگماتیسم است. در این صورت هم تصاویر دور و هم نزدیک مخدوش می‌شوند.

اگر شما کاندید جراحی لازک شوید، احتمالا پیش از این از عینک و یا لنزهای طبی استفاده می‌کرده اید. پزشک درباره اینکه کدام جراحی اصلاح عیوب انکساری چشم برایتان مناسب‌تر است، با شما صحبت می‌کند.

 عوارض جراحی لازک

عوارضی نظیر از دست دادن حس بینایی بسیار نادر هستند. اما این عمل جراحی بدون عارضه نیست. برخی مشکلات نظیر تاری دید و یا خشکی چشم شایع‌تر هستند.

این عوارض به مرور و طی چند هفته یا چند ماه برطرف می‌شوند. با این وجود برخی افراد به مدت طولانی‌تری از عوارض نامبرده شکایت دارند.

عوارض عمل لازک شامل:

خشکی چشم:

عمل لازک بطور موقتی تواند اشک چشم‌ها را کاهش ‌دهد. طی ۶ ماه نخست پس از عمل طبیعی است که احساس کنید چشمانتان خشک‌تر از حد معمول است. زمان ترمیم بافت چشم باید رد شود، تا این احساس بهبود یابد. خشکی چشم‌ها، ممکن است کیفیت بینایی‌تان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند از قطره‌ی چشم استفاده کنید. اگر خشکی چشم‌تان شدید باشد و به استفاده از قطره‌ی اشکی هم پاسخ درخوری ندهد، ممکن است مجبور به انجام روشی دیگر شوید. در این صورت پلاگ‌های خاصی درون مجاری اشکی شما قرار داده می‌شود تا از خشک شدن اشک از سطح چشم‌هایتان جلوگیری شود.

هاله، درخشش و یا دوبینی:

ممکن است پس از عمل دیدتان در شب کمی مختل شود. این مشکل ممکن است برای چند هفته تا چند مده به طول بینجامد. از سوی دیگر ممکن است حساسیت‌تان به نور افزایش یابد و احساس کنید هاله و یا تابشی از نور می‌بینید و یا دچار دوبینی شوید. حتا اگر مشکل بینایی‌تان پس از عمل به طرز قابل توجهی بهبود یابد، احتمال دارد بینایی‌تان در تور کم( مثلا شب‌ها و یا در مه) نسبت به پیش از انجام عمل کمتر شود.

اصلاح کم:

اگر لیزر سطح خیلی کمی از قرنیه‌ی شما را بردارد، ممکن است پاسخ دلخواهتان را از عمل جراحی دریافت نکنید. عدم پاسخ مخصوصا در افرای که نزدیک‌بین هستند، شایع‌تر است. ممکن است در طی یک سال نیاز به عمل لازک مجدد پیدا کنید.

اصلاح بیش از حد:

برعکس حالت قبل، این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که لیزر بافت بیشتری از سطح چشم شما بردارد. برطرف کردن اصلاح بیش از حد می‌تواند از اصلاح کم دشوارتر باشد.

آستیگماتیسم:

درصورت برداشتن سطح اشتباهی از بافت، استیگماتیسم رخ می‌دهد. برای برطرف کردن این مشکل ممکن است نیاز به جراحی مجدد و یا استفاده از عینک و یا لنزهای طبی باشد.

کاهش یا تغییر بینایی:

بطور نادر، عمل جراحی می‌تواند باعث کاهش حس بینایی شود. برخی افراد ممکن پس از عمل تغییری در میزان بینایی‌شان نسبت به سابق احساس نکنند.

شرایطی که ریسک جراحی لازک را بیشتر می‌کنند

برخی شرایط می‌توانند خطر جراحی را بیشتر کنند و یا احتمال موفقیت آن را کمتر کنند.

پزشکان درصورت داشتن هریک از شرایط زیر، ممکن است انحام عمل لازک را به شما توصیه نکنند:

ابتلا به یماری‌های خودایمنی نظیر آرتریت روماتویید

سطح ایمنی ضعیف به دلیل ابتلا به بیماری نظیر HIV و یا مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ی ایمنی نظیر شیمی‌درمانی و یا کورتیکواستروئیدها.

خشکی دائمی چشم‌ها

تغییر اخیر بینایی به دلیل درمان‌های هورمونی، شیردهی، حاملگی و یا بالا رفتن سن

التهاب قرنیه به دلیل بیماری‌های چشم از قبیل گلوکوم و یا انواع عفونت‌ها.

در چه مواردی انجام عمل جراحی لازک امکانپذیر نمی‌باشد؟

در موارد زیر عمل جراحی لازک می‌تواند خطرناک باشد و یا موفقیت‌آمیز نباشد.

درصورتی که مشکل بینایی شما خفیف باشد.

درصورتی که مبتلا به بیماری‌های چشمی از قبیل گلوکوم باشید.

نزدیک‌بینی شدید داشته باشید.

قرنیه‌تان خیلی نازک باشد.

کاهش بینایی‌تان به دلیل بالا رفتن سن‌تان باشد.

 

چطور برای جراحی لازک آماده شوید؟

هرینه‌ها را درنظر بگیرید

عمل لازک جز عمل‌های انتخابی است و شرکت‌های بیمه‌ای عموما هزینه‌ی آن را نمی‌پردازند. پیش از عمل مطمئن شوید که انجام آن برایتان مقرون به صرفه است.

 

 

یک همراه داشته باشید

شما نیاز دارید که یک نفر همراهتان به بیمارستان بیاید و شما را از آنجا ببرد‌. بلافاصله پس از عمل جراحی ممکن است هنوز عوارض داروهای مصرفی حین عمل رویتان باشد و یا تار ببینید.

 

 

آرایش چشم نکنید

از کرم‌ها، لوسیون‌ها و یا مواد آرایشی مخصوص چشم یک روز قبل عمل و یا روز عمل استفاده نکنید. همچنین پزشک ممکن است به شما توصیه کنید چشم‌هایتان را در روزهای آخر مرتب به عمل مرتب بشویید تا ریسک ابتلا به عفونت کم شود.

 

 

اگر مایل به انجام عمل جراحی لازک هستید، با پزشک‌تان در این باره مشورت کنید. پزشک به شما می‌گوید که شما می‌توانید برای این جراحی کاندید شوید و یا خیر.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید