عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص

0
47,855
97248.jpeg alt_text
97248.jpeg caption

بسیاری از خانمها بخاطر ترس از عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص های پیشگیری از مصرف این قرصها خودداری می‌کنند. این قرص‌ها ممکن است برای اهداف مختلفی مثل پیشگیری از بارداری، درمان اختلالات و نامنظمی‌های خونریزی ماهیانه، درمان آکنه و غیره توسط پزشک تجویز شوند. گاهی نیز خانمها برای عقب انداختن عادت ماهیانه برای رفتن به سفر یا علل دیگر از این قرصها استفاده می‌کنند. اما آیا عقب انداختن عادت ماهانه با قرص عوارض دارد و عوارض عقب افتادن پریودی چیست؟

تاخیر انداختن قاعدگی

قرص‌ پیشگیری چیست و چگونه اثر می‌کند؟

قرص‌های پیشگیری به انگلیسی Contraceptive pills یا داروهای OCP ترکیبات هورمونی هستند که می‌توانند فقط حاوی پروژسترون، یا ترکیبی از پروژسترون و استروژن باشند. جزء پروژسترون این قرصها مانع از رشد فولیکول‌ها می‌شود و درنتیجه از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند. جزء استروژن نیز همین تأثیر را با شدت کمتر دارد و علاوه بر این مانع خونریزی رحم و ایجاد عادت ماهیانه می‌شود.

 

کاربرد قرص‌های پیشگیری

قرص‌های پیشگیری نه تنها برای پیشگیری از بارداری که برای مصارف مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله:

• تنظیم خون‌ریزی در بی‌نظمی های قاعدگی مثل خون‌ریزی بیش از حد

• درمان تخمدان پلی‌کیستیک: در بعضی موارد بیماران دچار تخمدان پلی‌کیستیک دچار بی‌نظمی قاعدگی می‌شوند به این صورت که فاصله ی بین قاعدگی‌ها زیاد است یا اینکه فرد اصلاً پریود نمی‌شود. در این موارد، با مصرف قرصهای پیشگیری بصورت 3هفته مصرف و 1 هفته قطع، نظم قاعدگی برقرار می‌شود.

• درمان آکنه و پرمویی: در بعضی موارد این قرصها به درمان آکنه و پرمویی کمک می‌کند.

• قطع کامل قاعدگی: بعضی خانمها تمایل دارند که دوره‌های قاعدگی را به طور کامل قطع کنند و برای این منظور از قرصهای OCP استفاده می‌کنند. این روش، رهایی از دردهای دوره‌ای، خونریزی و علائم آزار دهنده ی سندرم پیش از قاعدگی را به ارمغان می ‌آورد ولی در مقابل نباید از عوارض آن نیز غافل بود.

عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص چیست؟

برخی خانمها نگران عوارض عقب افتادن پریودی هستند زیرا گمان می‌کنند نداشتن خونریزی ماهیانه برای آنها ضرر دارد. این ترس تا حدی از این باور نشأت می‌گیرد که خون قاعدگی ناپاک و آلوده است و باید ماهیانه از بدن خارج شود. اما چنین باوری صحیح نیست. درواقع عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص ناچیز است و مصرف گهگاهی قرص برای عقب انداختن پریود مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. حتی برخی مطالعات پا را فراتر می‌گذارند و می‌گویند قطع کامل قاعدگی با قرص به سلامت جسمی و روحی فرد کمک می‌کند و فاقد هرگونه عوارض است. جدا از اینکه تمایل به قطع کامل خونریزی پریود با قرص یا گذراندن هر ماهه ی خونریزی بستگی به انتخاب شخصی هر خانم دارد، باید به عوارض احتمالی مصرف این قرصها نیز توجه شود.

عوارض مصرف طولانی‌ مدت قرص‌های پیشگیری

– افزایش احتمال ایجاد لخته‌های عروقی مخصوصاً در افراد با سن بالا و سیگاری

– افزایش میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت

– افزایش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون: قرصهای HD به علت تأثیر جزء استروژنی ممکن است در 5% بیماران، فشار خون را افزایش دهند. این تأثیر در قرصهای LD بسیار کمتر است ولی با این وجود بهتر است این بیماران با صلاحدید پزشک، از قرصهای پیشگیری فاقد استروژن استفاده کنند.

– احتمال افزایش سردرد در افراد مبتلا به میگرن: هرچند قرصهای پیشگیری برای درمان سردردهای میگرنی مرتبط با پریود مورد استفاده قرار می‌گیرند، خود ممکن است سردردهای میگرنی را افزایش دهند.

– طبق برخی مطالعات ممکن است این داروها ریسک سرطان پستان و تخمدان را زیاد کنند.

– ایجاد خونریزی شدید، نامنظمی‌های پریود، قطع قاعدگی یا لکه بینی

– قطع تخمک‌گذاری تا چند ماه: ممکن است بعد از قطع قرص پیشگیری، چند ماه طول بکشد که تخمک‌گذاری نرمال دوباره برقرار شود. اگر بعد از قطع این قرصها همچنان تا 6 ماه فرد پریود نشود، باید برای بررسی به پزشک مراجعه کند.

– دردناک شدن پستان‌ها به علت پروژسترون موجود در قرص

افزایش ترشح واژن

کاهش میل جنسی

– درد و کرامپ شکم

– تهوع و استفراغ

– خارش بدن (نادر)

قرص‌های پیشگیری در چه افرادی ممنوع است؟

عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص پیشگیری در افراد زیر می‌تواند وخیم باشد و باید از آن جداً پرهیز کنند:

– افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده

– زنان بالای 35 سال سیگاری

– سابقه لخته عروقی یا گرفتگی رگهای قلبی

– افرادی که دچار میگرن با علائم خاصی هستند که به آن اورا می‌گویند. مثل دیدن جرقه یا شنیدن بوی خاصی قبل از شروع حملات سردرد. عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص در این افراد می‌تواند ایجاد لخته در عروق مغزی یا افزایش سردرد باشد.

– افراد دارای سابقه سرطان رحم یا پستان

– افراد دچار دیابت باید با احتیاط از این داروها استفاده کنند.

فواید قرص‌های پیشگیری

عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص پیشگیری باید از سوی پزشکان و بیماران مورد توجه قرار گیرد. بعضی از افراد برای داشتن سبک زندگی مطلوب خود از قرص پیشگیری برای قطع قاعدگی استفاده می‌کنند که باید با توجه به ممنوعیتهای این داروها و با نظر پزشک صورت گیرد. علی رغم وجود عوارض به تأخیر انداختن قاعدگی با قرص، برخی مطالعات بیان می‌کنند که قرصهای پیشگیری (OCP) خطر سرطان رحم و تخمدان و حتی روده بزرگ را کم می‌کنند.

منابع:

https://emedicine.medscape.com/article/258507-overview#a5

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430882/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4075955/

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید