عوارض بیضه های نزول نکرده در کودکان

0
4,165
119034.jpeg alt_text
119034.jpeg caption

مشکلات بیضه نزول نکرده

بیضه ها در هنگام جنینی داخل شکم تشکیل شده و به مرور پایین کشیده شده و هنگام تولد به داخل کیسه بیضه ( اسکروتوم) می روند. بیضه نزول نکرده( کریپتورکیدیسم) حالتیست که در آن یکی از بیضه ها و یا هر دو بیضه هنگام تولد در داخل اسکروتوم قرار ندارند. معمولا فقط یکی از بیضه ها دچار عدم نزول می شود، اما در ده درصد موارد هر دو بیضه نزول نمی کنند.بیضه نزول نکرده در سمت راست شایعتر است. علت دقیق این مشکل هنوز مشخص نیست، اما مجموعه ای از عوامل محیطی، ژنتیکی، سلامت مادر و عوامل هورمونی در ایجاد آن دخیل هستند. میزان بروز بیماری بیضه نزول نکرده در نوزادان نارس ۳۰% و در نوزادان ترم و رسیده ۳.۴ % می باشد

خطرات بروز بیضه نزول نکرده

ریسک فاکتورهای بروز بیضه نزول نکرده:

  • وزن کم هنگام تولد
  • تولد زودرس
  • سابقه خانوادگی بیضه نزول نکرده و یا سایر ناهنجاری های ودستگاه تناسلی
  • بیماری های ژنتیکی جنین مثل سندرم داون یا اختلالات دیواره شکم
  • مصرف الکل توسط مادر حین بارداری
  • سیگار کشیدن مادر و یا تماس با دود سیگار در  حین بارداری
  • تماس والدین با برخی از سموم

عوارض بیضه نزول نکرده چیست؟

  1. سرطان بیضه: سرطان بیضه در بیضه هایی که اسپرم های نابالغ تولید می کند شایعتر است. ریسک ابتلا به سرطان در بیماران مبتلا به بیضه نزول نکرده بیشتر است. خصوصا اگر بیضه هنوز داخل شکم قرار داشته باشد. در بیضه نزول نكرده شانس ابتلاء به سرطان ۲٫۸ برابر یك فرد نرمال است. با جراحی به موقع و پایین آوردن بیضه شانس ابتلاء به سرطان كاهش میابد اما به صفر نمیرسد.
  2. ناباروری: در مبتلایان بیضه نزول نکرده، تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم های تولید شده کاهش می یابد و ریسک ناباروری در این افراد افزایش می یابد.
  3. پیچش بیضه: در مبتلایان به بیضه نزول نکرده ریسک پیچیدن بیضه بدور عروق تغذیه کننده آن افزایش می یابد.
  4. ضربه: بیضه های نزول نکرده نسبت به ضربه آسیب پذیرتر هستند.
  5. فتق کشاله ران

تشخیص بیضه نزول نکرده:

بیضه نزول نکرده توسط معاینه بعد از تولد تشخیص داده می شود. گاهی برای تایید تشخیص نیاز به سونوگرافی می باشد. معمولا در طی چندماه پس از تولد بیضه ها به مرور نزول پیدا می کنند، اما اگر تا شش ماه نزول پیدا نکند نیاز به جراحی برای خارج کردن بیضه از شکم است. بهترین زمان درمان تا یک سالگیستو هرچه درمان زودتر صورت بگیرد نتیجه بهتر است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید