عوارض مصرف رانیتیدین

0
1,201
599496.jpeg alt_text
599496.jpeg caption

رانیتیدین از جمله داروهایی هست که برای کنترل اسید معده مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ فارماکولوژی،این دارو مهار کننده رسپتور(گیرنده) هیستامین در سلولهای جداره معده بوده و از این طریق ترشح اسید معده را از سلول های پریتال جدار معده کاهش می دهد.

ترشح زیاد و نا به جای اسید معده، سبب ایجادالتهاب و آسیب سلولهای پوشاننده سطح داخلی معده و انتهای مری شده و در طولانی مدت موجب زخم معده میشوند. این افراد از سوزش ناحیه اپی گاستر(سر معده) شکایت داشته و علائم آنهابه دنبال گرسنگی های طولانی مدت افزایش پیدا میکند. هیستامین نوعی مدیاتور التهابی دربدن بوده که سبب راه اندازی واکنش های التهابی میشوند.

رانیتیدین با تاثیر آنتی هیستامینی خود، میتواند برای کنترل التهابات ،همراه سایر داروها،مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو در کبد متابولیزه شده ودر نهایت ازطریق کلیه هادفع می شود. افراد دراستفاده از رانیتیدین معمولا به ندرت دچار عارضه حاد می شوند و به طور نادر، ممکن هست درجاتی از یبوست، سرگیجه و .. تجربه کنند.

عارضه جانبی خاصی برای مصرف رانیتیدین

تا ماههای اخیر، عارضه جانبی خاصی برای مصرف رانیتیدین، شناخته نشده بود و استفاده از این دارو، به عنوان اولین خط درمانی کنترل اسید معده، در تمامی سنین کاربردداشت. در ماه آوریل سال ۲۰۲۰،نخستین بار،این داروبه علت داشتن ترکیبی به نام نیترو متیل آمین، محکوم به سرطان زایی شد و تجویز این دارو برای کنترل اسید معده، توسط سازمان غذا داروی آمریکا (FDA) ممنوع اعلام شد.

نیترو متیل آمین، دربدن توسط آنزیم های اکسیدکننده، دچاراکسایش شده و به ترکیبات اکسیدان تبدیل میشوند. این ترکیبات سبب تغییر ساختار ژن ها در مولکول DNA شده و وابسته به ژنی که دچار موتاسیون(جهش)میشود، میتوانند جهش ژنتیکی و علائم مختلفی ایجاد کنند. جهش های ژنتیکی در تولید و تکامل سلولها اختلال ایجاد کرده و سبب می شوند که نظم طبیعی تقسیم سلولی از بین برود و سلولها تغییرات سرطانی شدن را در پیش بگیرند‌.

معمولا چند جهش ژنتیکی در یک سلولی جهت تغییرات بدخیمی لازم هست اما در بسیاری از موارد،تنها یک جهش در ساختار DNA,میتواند آغاز گر بدخیمی باشد. بر اساس مطالعات بالینی و آزمایشگاهی انجام شده،که نتایج آنها در آوریل سال ۲۰۲۰ منتشر شد،

انواع مختلف داروی رانیتیدین به علت ترکیب نیترو متیل آمین در ساختار خود،خاصیت سرطان زایی داشته و با برخی کنسرها نظیر بدخیمی های کبد و مثانه و..مرتبط هست به همین جهت مصرف آن توسط FDA ممنوع اعلام شد و کلیه اشکال دارویی رانیتیدین از داروخانه هاو دسترس مردم جمع آوری شدند. جایگزین مناسب رانیتیدین جهت کنترل اسید معده،داروهای مهار کننده پمپ هیدروژن بوده که از این دسته داروها می توان به امپرازول،پنتاپرازول و‌..اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: چرا رانیتیدین از داروخانه ها جمع شد؟

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید