چرا رانیتیدین از داروخانه ها جمع شد؟

0
1,471
321259.jpeg alt_text
321259.jpeg caption

با ورود یک دارو به بازار مصرف، ایمن بودن آن کاملاً اثبات شده نیست، زیرا ممکن است با پیشرفت علم و استفاده از روش های آزمایشگاهی جدید، مشخص شود که دارویی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، می تواند باعث بروز عوارض خطرناکی شود؛ در نتیجه، برای جلوگیری از این امر و حفظ سلامت مصرف کنندگان، تولید آن دارو متوقف شده و از بازار جمع آوری می شود، و به جای آن از داروهای جایگزین و ایمن استفاده می شود.

در رابطه با داروی رانیتیدین هم همین اتفاق روی داده است. رانیتیدین برای اولین بار در انگلستان و با نام تجاری زانتاک تولید شد. این دارو، یکی از داروهایی است که با کاهش اسید معده، به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند. در واقع، مصرف این دارو باعث غیرفعال شدن گیرنده های هیستامین و کاهش ترشح اسید معده می‌شود.

این دارو بیش از 40 سال برای درمان ناراحتی های گوارشی استفاده می شد، اما در سال های اخیر و طی تحقیقاتی که صورت گرفت، مشخص شد که رانیتیدین، مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر و حتی آب، حاوی مقادیر کمی نیتروسودیمتیلامین یا ان دی ام اِی است، و با گذشت زمان میزان این ماده افزایش پیدا می کند،

از آنجایی که بسیاری از افراد خودسرانه این دارو را مصرف می کنند، و مصرف مقادیر زیاد NDMA می تواند سبب بروز سرطان شود، دستور جمع آوری این قرص صادر شد و به مردم توصیه شد که به جای رانیتدین، از داروهای جایگزین همچون فاموتیدین، سایمیتیدین، امپروازول و … استفاده کنند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، در این داروهای جایگزین NDMA وجود ندارد، به همین دلیل اثربخشی بیشتر و ایمنی بالاتری دارند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دارو های جایگزین رانیتدین

• فاموتیدین

 این دارو برای درمان زخم معده و گاستریت استفاده می شود و عوارض مختلفی دارد که معمولاً جدی نیستند و به عنوان یک داروی ایمن و اثربخش، جایگزین خوبی برای رانیتیدین است.

• سایمتیدین

 این دارو هم برای درمان زخم معده، گاستریت و درمان کوتاه مدت زخم های فعال دوازدهه و برای جلوگیری از عود زخم، استفاده می شود.

رانیتیدین

• امپرازول

 این دارو کاربردهای مختلفی همچون درمان زخم معده، گاستریت، درمان کوتاه مدت زخم دئودنوم، درمان ریفلاکس، درمان سندرم زولینگر  الیسون و ازوفاژیت اروزیو شدید، دارد.

• اس امپرازول

 این دارو برای درمان هلیکو باکتر پیلوری، زخم دوازدهه، زخم پپتیک و جلوگیری از بازگشت محتویات معده به مری می شود.

• لانزوپرازول

 این دارو خواصی مشابه امپرازول دارد و برای درمان زخم معده و کاهش اسید معده استفاده می شود.

• رابپرازول

 این دارو از عود زخم دئودنوم جلوگیری کرده و باعث کاهش تولید اسید معده می شود.

• پنتوپرازول

 این دارو برای درمان کوتاه مدت ازوفاژیت ناشی از رفلاکس در کودکان بالای پنج سال و بزرگسالان استفاده می شود. همچنین به صورت ترکیبی به درمان زخم های گوارشی و سندرم زولینگر الیسون کمک می کند.

نگه داری از رانیتیدین

بر اساس نتایج این تحقیقات، قرار گرفتن رانیتیدین در دمای بالا، طولانی بودن زمان نگهداری آن، و گاهی منقضی شدن دارو، باعث بالا رفتن میزان NMDA در این قرص و بالا رفتن میزان خطر استفاده از آن شده است. به عبارت دیگر، حتی اگر میزان NDMA در این دارو برابر صفر باشد و یا ناچیز و در حد مجاز باشد، با گذشت زمان، میزان این ماده افزایش پیدا می کند و ممکن است بیشتر از حد مجاز شود.

خطر بروز سرطان

NDMA که نوعی نیتروز آمین است، در حیوانات و انسان ها، باعث بروز سرطان می شود. این ماده در مواد غذایی فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، ماهی دودی و … هم به میزان کمی وجود دارد. بنابراین در صورتی که از رانیتدین برای کاهش سوزش سر دل استفاده می کنید، بهتر است مصرف دارو را کنار گذاشته و با تغییر سبک زندگی و پرهیز از مصرف غذاهای خیلی تند، یا خیلی چرب و نوشیدنی های الکی، سوزش سر دل خود را تسکین دهید و از عوارض مصرف رانیتیدین در امان باشید.

روش های خانگی جایگزین مصرف رانیتدین

همچنین استفاده از روش های خانگی می تواند با بهبود زخم معده، گاستریک و کاهش اسید معده، شما را از مصرف داروهای گوارشی بی نیاز کند. به عنوان مثال مصرف مخلوطی از آب جوش سرد شده و سیب زمینی رنده شده، باعث بهبود ریفلاکس می شود. اضافه کردن آبِ لیمو ترش به آب جوش و نوشیدن این مخلوط گرم، باعث کاهش اسید معده می شود. علاوه بر این، اضافه کردن مقداری سرکه سیب به یک لیوان آب جوش سرد شده، و مصرف آن قبل از غذا، باعث درمان ریفلاکس و کاهش سوزش معده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید