عوارض ناشی از واکسن

0
635
506078.jpeg alt_text
506078.jpeg caption

واکسیناسیون کودکان ممکن است برای والدین سخت و ناراحت کننده به نظر برسند به خصوص زمانی که گریه کردن کودک را مجبور هستند که تماشا کنند. اگرچه واکسن‌زدن به کودکان کمک می‌کند تا از بیماری هایی که تهدید کننده جان آنها هستند پیشگیری کند و  واکسن زدن قاعدتاً ضروری می باشد اما اغلب برای والدین خوشایند نیست.

 

 

 

عوارض ناشی از واکسن

عوارض ناشی از واکسن

 یکی از عوارض ناشی از واکسن ایجاد تب می باشد اگر پدر یا مادر کودک باشید ممکن است اطلاع نداشته باشید که در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید در این مطلب سعی می کنیم درباره علت و همچنین اقدامات لازم در صورت تب بعد از واکسن توضیح بدهیم . بعضی از کودکان بعد از تزریق واکسن دچار تب و بالا رفتن دمای بدن می شوند که کاملاً طبیعی است. تب به معنای فعال شدن واکنش سیستم ایمنی بدن کودک در واکنش به واکسن می باشد بنابراین به والدین توصیه می‌کنیم که اگر کودکشان دچار یک تب خفیف شده است نگران  نباشند،تزریق واکسن، کودک را از ابتلا به عفونت محفوظ  نگه می دارد و سیستم ایمنی بدن را فعال می کند تا از یک خطر بالقوه دفاع کند.ارگانیسمهای موجود در واکسن ویروس و باکتری ضعیف شده هستند و می‌تواند سیستم ایمنی را در برابر عفونت مشابه فعال و تقویت کند. این ارگانیسم ها می توانند باعث وجود بیماری در فرد باشند. زمانی که وارد بدن می شود سیستم ایمنی در بدن فرد فعال سازی میشود و بارگانیسمه  هایی که خطر ساز هستند حمله می کند. برای که این کار بدن عوامل التهابی تولید می‌کند که می‌توانند باعث بروز تورم و درد در محل تزریق و همچنین تب در فرد شوند بنابراین وجود تب نشانه ای یک سیستم ایمنی فعال و خوب در بدن کودک می باشد. افزایش دمای بدن بالای ۳۷.۵ درجه سانتیگراد در کودکان پس از دریافت واکسن قابل اغماض نمیباشد.  در صورت وجود این علائم بهتر است که زودتر به پزشک مراجعه کنید :

  • افزایش دمای بدن کودک که کمتر از سه ماه است بالای ۳۸.۵ درجه سانتیگراد 
  • یا دمای بدن کودک که بیشتر از شش ماه سن دارد بالاتر از۳۹ درجه افزایش پیدا کرد
  •  در صورت وجود خستگی شدید
  •  درد معده اندامها و گوش 
  • سختی در بلع مایعات 
  • وجود تب یا استفراغ 
  • تبی که بیشتر از سه روز طول می‌کشد 
  • خواب‌آلودگی شدید

موارد عنوان شده ممکن است علل ای غیر از واکسن برای ایجاد تب داشته باشند و  حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی شود. درمان اولیه تب در یکی دو روز اول بعد از واکسیناسیون معمولا با  چند قطره استامینوفن یا شربت استامینوفن انجام میشود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید