عوارض ناشی از کمبود پروتئین

0
990
553425.jpeg alt_text
553425.jpeg caption

پروتئین یک عنصر سازنده در شکل گیری عضلات پوست آنزیم و هورمون ها است و نقش بسیار مهمی در تمام بافت های بدن دارد مواد مغذی اندکی وجود دارند که به اندازه پروتئین در بدن مهم باشند. اغلب غذاها میزانی پروتئین دارند  در نتیجه کمبود پروتئین واقعی و اغلب کشورها نادر است. اگرچه بعضی از مردم ممکن است در ریسک ابتلا به کمبود پروتئین باشند. شایان ذکر است  کمبود منجر به اختلالات سلامتی زیادی می شود.

 

شایع ترین مناطق در معرض کمبود پروتئین  

شایعترین مناطقی که در معرض کمبود پروتئین قرار دارند  کشورهای در حال توسعه است  این افراد معمولاً رژیم غذایی متعادلی ندارند و همچنین افرادی که مسن هستند یا افرادی که در بیمارستان بستری هستند ممکن است بیشتر در معرض خطر کمبود پروتئین باشند. با وجود اینکه کمبود پروتئین در کشورهای غربی نادر است همچنان تعداد اندکی از افراد در این مناطق وجود دارند که ممکن است میزان پروتئین کمی در رژیم غذایی شان وجود داشته باشد .

 

عوارض ناشی از کمبود پروتئین

 

عوارض ناشی از کمبود پروتئین

 

کمبود پروتئین باعث تغییرات زیادی در شکل گیری بدن می‌شود که منجر به عوارض طولانی مدت مانند از دست رفتن عضلات می گردد. شدیدترین فرم کمبود پروتئین با نام کواشیوکور شناخته شده است. اغلب در کودکان کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود که بسیار فقیر بودند و رژیم غذایی بسیار نامتعادلی دارند. کمبود پروتئین تقریباً فعالیت تمام بدن را مختل می‌کند و در نتیجه می تواند علائم زیادی را به دنبال داشته باشد یکی از شایع‌ترین علائم کمبود پروتئین ادم است. در حقیقت ورم کردن و وجود پوست کف آلود است که یک علامت شایع در کمبود پروتئین است. دانشمندان بر این باور هستند که کمبود پروتئین باعث کمبود آلبومین سرم انسانی می‌شود و در نتیجه منجر به ورم پوست و بدن می گردد . یکی دیگر از علائم کمبود پروتئین تاثیر و پوست مو و ناخن است کمبود پروتئین اغلب باعث بروز خطوطی روی پوست و عوارضی بر ناخن و مو می شود چون تمامی این عناصر از پروتئین ساخته می شوند به عنوان مثال کواشیوکور که در کودکان شایع است با پوست دانه دانه  شناسایی می‌شود ممکن است قرمزی و همچنین لکهای بی رنگ شده روی پوست دیده شود. نازک شدن مو، کمرنگ شدن مو  و ریزش تکه ای مو ناخن های شکننده همگی از علائم کمبود پروتئین می باشند البته تمامی این علائم زمان ایجاد می شوند که کمبود پروتئین بسیار شدید وجود داشته باشد از دست رفتن عضلات هم یکی از شایع ترین و جدی ترین عوارض ناشی از کمبود پروتئین است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید