عوارض واکس آنفولانزا

0
934
776311.jpeg alt_text
776311.jpeg caption

چرا افراد باید علیه آنفولانزا واکسینه شوند؟

آنفلوانزا یک بیماری بالقوه جدی است که می تواند منجر به بستری در بیمارستان و حتی گاهی مرگ شود. هر فصل آنفولانزا متفاوت است و عفونت آنفلوانزا می تواند افراد مختلف را تحت تأثیر قرار دهد، اما میلیون ها نفر هر ساله آنفولانزا دریافت می کنند، صدها هزار نفر در بیمارستان بستری می شوند و سالانه هزاران یا ده ها هزار نفر از دلایل آنفولانزا می میرند. واکسن آنفولانزای فصلی سالانه بهترین راه برای کمک به محافظت در برابر آنفولانزا است. نشان داده شده است که واکسیناسیون فواید بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا، بستری در بیمارستان و حتی خطر مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در کودکان دارد.

واکسن های آنفولانزا چگونه کار می کنند؟

واکسن آنفولانزا

واکسن های آنفولانزا باعث می شوند که حدود دو هفته پس از واکسیناسیون آنتی بادی در بدن ایجاد شود. این آنتی بادی ها در برابر عفونت با ویروس هایی که در واکسن قرار دارند، محافظت می کنند.

واکسن آنفولانزای فصلی در برابر ویروس های آنفلوانزا محافظت می کند که تحقیقات نشان می دهد در فصل آینده رایج ترین است. واکسنهای سنتی آنفولانزا (تحت عنوان واکسنهای "سه ظرفیتی") برای محافظت در برابر سه ویروس آنفولانزا ساخته شده اند. ویروس آنفلوانزا A (H1N1)، ویروس آنفلوانزا A (H3N2) و ویروس آنفلوانزا B. همچنین واکسن های آنفولانزا برای محافظت در برابر چهار ویروس آنفولانزا (تحت عنوان واکسن های چهارگانه) ساخته شده است. این واکسن ها در برابر همان ویروس ها مانند واکسن سه ظرفیتی و یک ویروس B اضافی محافظت می کنند.

چند نوع واکسن آنفولانزا موجود است؟

CDC استفاده از واکسن آنفلوانزا مجاز، مناسب و مجاز را در طول فصل آنفلوانزا 2018-2019، از جمله واکسن آنفلوانزا غیر فعال [IIV] ، واکسن آنفلوانزا نوترکیب [RIV] یا واکسن آنفولانزا ضعیف زنده (LAIV) توصیه می کند. هیچ ترجیحی برای واکسن آنفلوانزا بر روی دیگری بیان نشده است. واکسنهای آنفولانزای سه گانه (سه جزء) و چهارگانه (چهار جزء) در دسترس خواهند بود.

واکسن های سه گانه آنفولانزا

واکسن آنفولانزا و عوارض آن

واکسنهای سه گانه آنفولانزا شامل موارد زیر است:

یک عدد آنزیم سه گانه با دوز استاندارد (IIV3) با استفاده از ویروس رشد یافته در تخم مرغ. این شات (Afluria) می تواند یا با سوزن (برای افراد 5 ساله و بالاتر) و یا با تزریق جت (یا افراد 18 تا 64 ساله) انجام شود. یک شات آنفلوانزای دوز بالا برای افراد 65 سال و بالاتر تأیید شده است. آنفولانزای سه گانه ساخته شده با ترکیبات کمکی  برای افراد 65 سال و بالاتر تایید شده است.

واکسن های چهارگانه آنفولانزا

واکسن های چهارگانه آنفولانزا شامل موارد زیر است:

عکس های آنفلوآنزای چهار گانه با دوز استاندارد که با استفاده از ویروس رشد یافته در تخم مرغ تولید می شوند. این موارد عبارتند از: Afluria Quadrivalent ، Fluarix Quadrivalent ، Quadrivalent FluLaval و Quadrivalent Fluzone. عکس های مختلف آنفلوانزا برای گروه های سنی مختلف تأیید شده است. برخی از آنها برای کودکان تا سن 6 ماهگی تأیید شده است. بیشتر عکس های آنفولانزا در بازو (عضله) با سوزن داده می شود. یک ضربات آنفلوآنزای چهار گانه (Afluria Quadrivalent) را می توان یا با سوزن (برای افراد 5 ساله و بالاتر) و یا با یک تزریق جت (فقط برای افراد 18 تا 64 سال) انجام داد.

چه کسی باید در این فصل واکسینه شود؟

همه افراد 6 ماه و بالاتر باید هر فصل واکسن آنفولانزا دریافت کنند. این توصیه از 24 فوریه 2010 عملی شده است، واکسیناسیون برای جلوگیری از آنفلوانزا برای افرادی که در معرض خطر عوارض جدی آنفولانزا هستند بسیار مهم است. برای لیست کامل سن و فاکتورهای سلامتی که باعث افزایش ریسک می شوند، در معرض خطر ابتلا به عوارض مربوط به آنفولانزا قرار بگیرید.

چه کسی نباید واکسینه شود؟

بایدها و نباید های آنفولانزا

واکسن های مختلف آنفولانزا برای استفاده در گروه های سنی مختلف تأیید شده است. بعلاوه بعضی از واکسن ها برای گروه های خاصی توصیه نمی شود. عواملی که می توانند میزان مناسب شخص را برای واکسیناسیون یا واکسیناسیون با واکسن خاص تعیین کنند، شامل سن، سلامتی فرد (فعلی و گذشته) و هرگونه حساسیت به واکسن آنفولانزا یا اجزای آن می باشد.

چه موقع باید واکسن بزنم؟

قبل از شروع شیوع آنفولانزا در جامعه، باید واکسن آنفولانزا دریافت کنید. حدود دو هفته از واکسیناسیون آنتی بادی هایی که در برابر آنفولانزا محافظت می شوند در بدن طول می کشد. CDC توصیه می کند که افراد تا پایان ماه اکتبر(اوایل آبان ماه) واکسن آنفولانزا دریافت کنند. اما واکسیناسیون دیرتر هنوز هم می تواند مفید باشد و واکسیناسیون باید حتی در ژانویه یا بعد از آن ادامه یابد. کودکانی که به دو دوز واکسن برای محافظت احتیاج دارند، باید مراحل واکسیناسیون را زودتر شروع کنند، زیرا دو دوز باید حداقل چهار هفته از هم جدا شوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید