عوارض و انواع دیابت

0
1,546
725748.jpeg alt_text
725748.jpeg caption

بیماری دیابت از بیماریهای مزمن نسبتا شایع در جهان هست که شیوع آن در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه روبه افزایش هست. در ایران نیز شیوعی در حدود رو به افزایش هست و حدود ۵ میلیون نفر مبتلا هستند  و تحت درمان می باشند‌ پیش بینی میشود تعداد زیادی از افراد مبتلا هستند که از بیماری خود مطلع نیستند و درمان نمیگیرند. در بررسی اتیولوژی بیماری تاکنون علت مشخصی برای بیماری پیدا نشده است. اما مطالعات نشان داده است که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی نظیر چاقی، کم‌تحرکی، وزن بالا و مصرف بالای کربوهیدرات ها و مواد قندی در ابتلا به بیماری نقش دارند. در پاتورنز بیماری، با دو مکانیسم کاهش تولید انسولین و کاهش اثر آن، قند خون افزایش پیدا میکند. 

انواع دیابت

دیابت

بر همین اساس، دیابت به دو دسته  کلی تقسیم میشود:

  • دیابت نوع یک: در این نوع تولید انسولین از سلولهای تولید کننده آن در پانکراس، کاهش پیدا میکند. این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده میشود. این افراد ممکن هست تا مدت ها علامت خاصی نداشته باشند و با یک عامل محرک نظیر ابتلا به عفونت و… دچار افزایش سطح خون شوند. معمولا اولین علامت این افراد، تنفس تند، درد شکم بوده و در موارد پیشرفته فرد دچار کتو اسیدوز دیابتی (اسیدی شدن خون در اثر متابولیسم نا مناسب قندها) میشود و این حالت ممکن هست موجب کاهش سطح هوشیاری و حتی کما شود.
  • دیابت نوع دو: در این نوع تولید انسولین از سلولهای پانکراس کافی بوده و در مواردی هم زیادتر از حد طبیعی می باشد، اما نسبت به اثر انسولین مقاومت وجود دارد و انسولین توانایی انتقال گلوکز خون به داخل سلولها را نداشته و فرد دچار افزایش سطح قند خون می شود. این نوع دیابت بیشتر در دهه چهار و پنج بروز پیدا میکند و ژنتیک مستعد کننده نقش مهمی در ابتلا به آن دارد. این افراد مدت ها پس از شروع بیماری تشخیص داده میشوند. با توجه به اینکه شیوع آن بعد از سن ۴۰ سال هست، تمامی افراد بالای ۴۵ سال لازم هست هر سه سال یکبار تحت آزمایش غربالگری دیابت قرار بگیرند.

افراد دیابتی به علت دفع گلوکز و آب از طریق ادرار معمولا دچار پر ادراری میشوند و به دنبال آن دچار پرنوشی نیز میشوند. اغلب افراد مبتلا از خشکی دهان نیز شکایت دارند.

عوارض بالا بودن قند خون

دیابت

سطح بالای قند خون، سبب آسیب به عروق کوچک قلب و مغز و چشم شده و این افراد در معرض بروز سکته های قلبی و مغزی و آسیب به عروق شبکیه چشم هستند. به همین جهت توصیه میشود در زمان تشخیص بلافاصله تحت بررسی سلامت قلب و چشم قرار بگیرند. این افراد دچار نوروپاتی و بی حسی اندام ها می باشند و ممکن است دچار زخم های نوروپاتیک اندام ها شوند و در اثر کاهش حس درد، در اندام های خود دچار آسیب و دفورمیتی شوند.حتی ممکن هست که مفاصل پاهایشان دچار آسیب شود که به آن مفصل شارکو گفته میشود. تشخیص دیابت به واسطه قند خون ناشتا صورت میگیرد که بالای ۱۲۶ که دو بار هم تکرار شده باشد، تشخیص دیابت را مسجل میکند. قند رندوم بالای ۲۰۰ که همراه با علائم بالینی باشد هم برای تشخیص کافی هست. توصیه میشود اقراد دیابتی در هفته حدود ۱۵۰ دقیقه حرکات ورزشی داشته باشند و تحت نظر پزشک داروی مناسب مصرف کنند. بدیهی هست که در کنار مصرف داروی مناسب، رعایت رژیم غذایی نیز حائز اهمیت می باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید