عوارض و خواص نیش زنبور

0
5,938
478109.jpeg alt_text
478109.jpeg caption

آپی تراپی نوعی زنبور درمانی است که شامل تجویز سم زنبور عسل به وسیله نیش زنبور زنده یا تزریق در نقاط خاص بدن است. بیش از 5000 سال است که از زنبور به عنوان درمانی برای انواع بیماری ها از جمله سردرد، درد مفاصل و بثورات پوستی استفاده می کنند.

آپی تراپی چیست؟

سم زنبور عسل، که آپیتوکسین نیز نامیده می شود، حاوی بسیاری از ترکیبات فعال بیولوژیکی، اسیدهای آمینه و آنزیم هایی است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده درد و بهبود هستند. همچنین اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن از خود نیش زنبور عسل وجود دارد. این پاسخ به عنوان دلیل تأثیرات درمانی آن در برخی شرایط و بیماری های ناشی از عدم تعادل پاسخ سیستم ایمنی بدن نظریه پردازی شده است به عنوان مثال در بیماری هایی هم چون آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما. 

 

خواص نیش زنبورهای عسل

امروزه، سم زنبور عسل برای درمان شرایط زیر در حال بررسی است:

آرتریت روماتوئید (RA)

بیماری پارکینسون

بیماری آلزایمر

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (مثل ALS)

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

اگزما

پسوریازیس

 

فواید سلامتی نیش زدن زنبور

نیش زدن زنبور عسل درمانی نوید بخش است، اگرچه بیشتر تحقیقات، محدود به کشت سلول و مطالعات حیوانی بوده و نیازمند مطالعات بیشتری بر روی بخش انسانی آن می باشد. با این حال، چند آزمایش بالینی کوچک، درمان نیش زنبور را یک درمان ایمن و موثر برای چند بیماری دانسته اند.

 

عوارض و فواید نیش زنبور

عوارض جانبی نیش زنبور عسل

برخی از بیماران ممکن است واکنش های آلرژیک شدیدی به نیش زنبور عسل تجربه کنند. در بعضی موارد درمان نیش زنبور عسل می تواند شوک آنافیلاکتیکی ایجاد کند که تهدید کننده زندگی خواهد بود. با توجه به این نگرانی ها در مورد ایمنی آن، پرهیز از این روش درمانی برای هرکسی که آلرژی زنبور عسل داشته باشد بسیار ضروری می باشد. آپی تراپی و نیش زدن زنبور عسل همچنین باعث ایجاد درد و همچنین عوارض جانبی مانند اضطراب، سرگیجه، بی خوابی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال، تغییرات فشار خون و تپش قلب می شود. نیش زنبور عسل در محل چشم می تواند موجب ادم قرنیه و زخم آن گردد. بلعیدن زنبورها، ممکن است به ادم حلقی و انسداد تنفسی تهدید کننده حیات منجر شود. علاوه بر این، نگرانی دیگری که وجود دارد که حاکی از این مسئله است احتمال تداخل در عملکرد ایمنی بدن به دنبال درمان با نیش زنبور عسل وجود خواهد داشت. به دلیل تاثیری که سم زنبور عسل بر روی سیستم ایمنی بدن دارد، باید در موارد خاص مانند اختلالات خود ایمنی در استفاده از آن احتیاط کرد. به عنوان مثال، در یک مطالعه موردی منتشر شده در مجله پزشکی داخلی کره در سال 2009، محققان پیشنهاد می کنند که استفاده از درمان نیش زنبور عسل ممکن است در ایجاد لوپوس (یک بیماری خود ایمنی) نقش داشته باشد. 11 گزارش در سال 2011 از مجله جهانی هپاتولوژی نیز در این مورد هشدار می دهند که احتمال سمیت نیش زنبور عسل برای کبد همچنان وجود دارد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید