عوارض کلرودیازپوکساید و موارد مصرف آن

0
3,818
85987.jpeg alt_text
85987.jpeg caption

 عوارض  کلرودیازپوکساید و موارد مصرف آن

 

کلرودیازپوکساید یکی از داروهای خانواده بنزودیازپین ها است، که معمولاً با نام تجاری لیبریوم معرفی می شود. این دارو به طور موقت، با کاهش استرس، موجب بهبود مشکلات ناشی از استرس و اضطراب می شود. به طور کلی کلرودیازپوکساید نوعی داروی آرام بخش و خواب آور، ضداضطراب، ضدتشنج، شل کننده ماهیچه های اسکلتی، ضد درد و محرک اشتها است که روی بخش هایی از سیستم عصبی مرکزی همچون لیمبیک، تالاموس و هیپوتالاموس اثر می گذارد. دوز مصرفی این دارو در هر فردی با توجه به سن و نوع بیماری، متفاوت است؛ برای مثال: افراد مسن، به دلیل ضعف بدنی، باید کم ترین دوز این دارو را دریافت کنند تا دچار آتاکسی یا آرام بخشی بیش از حد ناشی از دارو نشوند. در کودکان زیر 6 سال، استفاده از این دارو توصیه نمی شود، در سایر کودکان هم درمان با این دارو، باید با کمترین دوز آغاز شود، زیرا داروهایی که بر سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارند، موجب واکنش متفاوتی در کودکان می شوند. کلرودیازپوکساید و سایر داروهایی که مستقیماً بر مغز و اعصاب می گذارند، می توانند سبب بروز عوارض مختلفی شوند. در ادامه به موارد مصرف و عوارض کلرودیازپوکساید پرداخته شده است:

 

درمان استرس و اضطراب

 اثر مستقیم این قرص بر مغز باعث می شود که برای درمان استرس استفاده شود. مصرف کلردیازپوکساید تنش و استرس مغز را از بین برده و باعث آرامش آن می شود. برای مثال افرادی که دچار استرس هستند با گرفتگی شدید عضلات مواجه هستند، اما مصرف این قرص با انبساط وضعیت عضلانی، باعث بهبود این مشکل می شود. برخی افراد برای بهبود دلهره و اضطراب قبل از عمل، چند روز قبل از عمل از این دارو استفاده می کنند، گاهی هم این دارو به صورت عضلانی یک ساعت قبل از عمل تزریق می شود.

 

تسکین علائم ترک اعتیاد به الکل

 مصرف این دارو به صورت پرا روده ای یا خوراکی، آشفتگی و پریشانی دوره ترک را کاهش می دهد.

 

بهبود مشکلات روانی و بیش فعالی کودکان

 بر اساس گزارشات، مصرف این دارو برای بهبود مشکلات روانی و درمان بیش فعالی کودکان باعث واکنش های پارادوکسیک همچون هیجان، خشم و برانگیختگی می شود. مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف این دارو در سه ماهه اول، احتمال بروز ناهنجاری های مادرزادی در جنین را افزایش می دهد. 

 

 عوارض کلرودیازپوکساید و موارد مصرف آن

 

 

عوارض مصرف کلرودیازپوکساید 

به طور کلی، مصرف این دارو می تواند سبب بروز عوارض مختلفی شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

وابستگی به دارو در صورت مصرف طولانی مدت آن

قطع ناگهانی این دارو باعث مواجه شدن با علائم ترک می شود

مصرف بیش از حد این دارو خطرناک و کشنده است

بروز مشکلات گوارشی همچون شکم درد، یبوست، تهوع و استفراغ

مشکلات بینایی، شنوایی و شنیدن صدا در گوش

سردرد، افزایش بزاق و کاهش اشتها

بی نظمی جزئی در قاعدگی و تغییر تمایلات جنسی

تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو؛ همچنین احتمال ابتلا به افسردگی در مصرف کنندگان این دارو بیشتر از سایرین است

مشکلات خونی، مشکلات کبدی و یرقان

مشکلات قلبی عروقی همچون افت فشار خون، تاکی کاردی و تغییرات ECG

بروز واکنش های آلرژیک، همچون خارش و بثورات پوستی، تورم صورت، زبان یا گلو، مشکلات تنفسی

در دوره ی درمان با این دارو، از مصرف الکل اجتناب کنید، زیرا می تواند باعث تشدید عوارض جانبی همچون خواب آلودگی شدید و سقوط شود

خستگی و خواب آلودگی؛ احساس خواب آلودگی ناشی از مصرف این دارو در افراد مسن بیشتر است و می تواند بر تعادل آن ها اثر بگذارد

مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی دیگر، همزمان با مصرف این دارو، می تواند باعث بروز عوارض خطرناکی شود، بنابراین بدون مشورت با پزشک، در دوره ی درمان با این دارو، از داروی دیگری استفاده نکنید، زیرا مصرف این دارو با داروهای مسکن، خواب آور، ضدسرفه، آرام بخش و افسردگی، می تواند تداخل پیدا کرده و عوارض خطرناک و بدون بازگشتی داشته باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید