عوامل خطر ایجاد سرطان تخمدان

0
1,332
561114.jpeg alt_text
561114.jpeg caption

خطر ابتلا به سرطان تخمدان در طول عمر آنها برای جمعیت عمومی زنان دو درصد است. با این حال، برخی از خانمها احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند. همه زنان باید از عوامل خطر و علائم سرطان تخمدان آگاه باشند.

 عواملی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد

 

سرطان تخمدان

1. افزایش سن

خطر ابتلا به سرطان تخمدان با افزایش سن بیشتر می شود. سرطان تخمدان در زنان جوانتر از 40 سال نادر است. بیشتر سرطانهای تخمدان بعد از یائسگی ایجاد می شوند. نیمی از همه سرطان های تخمدان در زنان 63 سال یا بالاتر مشاهده می شود.

 

۲. اضافه وزن یا چاقی

چاقی با خطر بیشتری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها در ارتباط است. زنان چاق (کسانی که دارای شاخص توده بدنی حداقل 30 عدد هستند) احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان  دارند. چاقی همچنین ممکن است بر بقای کلی زن مبتلا به سرطان تخمدان تأثیر بگذارد.

 

۳. اولین بارداری در سنین بالا و یا عدم بارداری در کل

زنانی که اولین بارداری کامل خود را بعد از سن 35 سالگی انجام می دهند یا هرگز بارداری را تجربه نکرده اند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

 

۴. استفاده از درمان کمک باروری

برخی مطالعات نشان داده اند درمان باروری با لقاح آزمایشگاهی (IVF) خطر ابتلا به برخی از تومورهای تخمدان را افزایش می دهد. اما مطالعات دیگر افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان مهاجم با داروهای کمک باروری را نشان نداده اند. 

 

۵. داشتن سابقه خانوادگی از سرطان تخمدان، سرطان پستان یا سرطان روده بزرگ

سرطان تخمدان می تواند بصورت ارثی در خانواده ها بروز کند. اگر مادر، خواهر یا دختر فرد مبتلا به سرطان تخمدان باشد، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می یابد. سابقه خانوادگی برخی دیگر از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ و سینه با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان مرتبط است. دلیل این امر این است که این سرطانها می توانند در اثر جهش ارثی (تغییر) در ژنهای خاصی ایجاد شوند که باعث ایجاد سندرم سرطان خانواده شده و خطر سرطان تخمدان را افزایش می دهد.

۶. مصرف هورمون درمانی بعد از یائسگی

زنانی که پس از یائسگی از استروژن استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آنها افزایش می یابد. به نظر می رسد این خطر در زنانی که سالهاست استروژن تنها (بدون پروژسترون) مصرف می کنند (حداقل 5 یا 10) بیشتر است. این افزایش خطر برای زنانی که قرص های ترکیبی حاوی استروژن و  پروژسترون مصرف می کنند ، کمتر می باشد.

۷. ابتلا به سرطان پستان

احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در مبتلایان به سرطان پستان و افراد با سابقه ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد. خطر ابتلا به سرطان تخمدان بعد از سرطان سینه در خانمهایی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند بیشترین است. سابقه خانوادگی قوی در سرطان پستان ممکن است ناشی از جهش ارثی در ژنهای BRCA1 یا BRCA2 و سندرم ارثی سرطان پستان و تخمدان باشد که با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان ارتباط دارد.

سیگار کشیدن و مصرف الکل

استعمال سیگار خطر ابتلا به همه انواع سرطان تخمدان را افزایش نمی دهد، اما با افزایش خطر آن برای نوع مخاطی ( موسینی) ارتباط دارد. نوشیدن الکل با خطر ابتلا به سرطان تخمدان ارتباطی ندارد.

۹. دیابت

تحقیقات نشان داده است که افراد دیابتی در مقایسه با افراد غیر دیابتی در ایجاد سرطان تخمدان، خطر ابتلا به 20 تا 25 درصد افزایش دارند. علاوه بر این، این خطر ممکن است در افراد دیابتی که از انسولین استفاده می کنند، نسبت به افرادی که با  قرص کنترل می شود، کمی بیشتر است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید