فتق اینگویینال یا کشاله ران

0
3,368
87008.jpeg alt_text
87008.jpeg caption

فتق به حالتی گفته می شود که بافت چربی یا روده ها از قسمتی از دیواره شکم که نقص دارد بیرون می زند و برامدگی در سطح شکم یا کشاله ران ایجاد می کند. فتق کشاله ران (Inguinal) وقتی اتفاق می افتد که بخشی از روده از طریق یک نقطه ضعف در دیواره شکم وارد کانال اینگوینال که در کشاله ران قرار دارد می شود. کانال اینگوینال گذرگاهی از دیواره شکم در نزدیکی کشاله ران است. زن و مرد هر دو  کانالهای اینگوینال دارند. در مردان، معمولاً حدود چند هفته قبل از تولد، بیضه از کانال اینگوئینال پایین رفته و وارد پوست بیضه در زیر شکم می شود. در خانم ها،  کانال اینگویینال محل عبور رباط پهن رحم است.

 فتق Inguinal

 فتق Inguinal در مردان ده برابر زنان رخ می دهد. حدود یک چهارم مردان در بعضی از مراحل زندگی دچار فتق می شود. دو نوع فتق Inguinal وجود دارد:

  • فتق Inguinal غیر مستقیم : این نوع فتق زمانی اتفاق می افتد که کانال اینگویینال  که معمولا در حدود زمان تولد بسته می شود ، باز بماند. بازماندن کانال اینگویینال اجازه می دهد تا قسمتی از روده وارد این کانال شود. این فتق ها معمولاً در سال اول زندگی تشخیص داده می شوند، امادر برخی از افراد ممکن است تا بزرگسالی ظاهر نشوند. فتق اینگویینال غیرمستقیم در 1 تا 5 درصد از نوزادان عادی و تا 10 درصد از نوزادان نارس وجود دارد.
  • فتق Inguinal مستقیم  این نوع فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از طریق ضعفی در عضلات شکمی در امتداد  کانال اینگوینال بیرون می آید. این موارد در بزرگسالان شایع است، اما بندرت در کودکان مشاهده می شود.

علائم فتق Inguinal

در ابتدا، فتق اینگوینال ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند یا فقط ممکن است احساس سنگینی یا فشار در کشاله ران ایجاد کند. علائم به احتمال زیاد بعد از ایستادن به مدت طولانی یا هنگام انجام فعالیتهایی که فشار داخل شکم را افزایش می دهند ظاهر می شوند، مانند بلند کردن سنگین، سرفه مداوم یا زور زدن هنگام ادرار کردن بروز می کند. در این حالت بیرون زدگی در ناحیه کشاله ران قابل مشاهده و لمس خواهد بود. فتق ممکن است دردناک یا حساس به لمس باشد.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد هنگام سرفه، ورزش یا خم شدن بیش از حد
  • احساس سوزش
  • احساس سنگینی در کشاله ران
  • تورم بیضه در مردان

با افزایش اندازه فتق، ممکن است قسمتی از روده در کانال اینگویینال گرفتار شود و قادر به برگشت به شکم نباشد. در اینصورت این خطر وجود دارد كه روده به دام افتاده و پیچیده شود و بمیرد زیرا خونرسانی آن قطع شده است. این باعث درد شدید می شود و نیاز به درمان فوری دارد. در صورت عدم درمان فوری، روده از بین رفته دچار عفونت شده و انتشار عفونت به سایر نقاط شکم باعث بدحال شدن بیمار، تب شدید، عفونت خونی و حتی مرگ می شود.

تشخیص فتق

تشخیص فتق با  معاینه توسط پزشک و در صورت نیاز انجام تصویر برداری مسجل می شود.

درمان فتق اینگویینال

فتق اینگویینال بسته به میزان بیرون زدگی فتق و علائم بیمار درمان می شود. درمان به شیوه جراحی باز و جراحی به روش لاپاروسکوپیک انجام می گیرد.

پیشگیری از ایجاد فتق

فتق غیر مستقیم در کودکان قابل پیشگیری نیست. برای کاهش خطر فتق اینگوینال مستقیم می توانید:

  • وزن طبیعی بدن را حفظ کنید.
  • به طور منظم برای تقویت عضلات شکم ورزش کنید.
  • در هنگام رفع دفع و یا ادرار کردن ، از کشش خودداری کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید