فتق در دوران بارداری چیست؟

0
32,383
515557.jpeg alt_text
515557.jpeg caption

فتق ها اغلب نگران کننده نیستند. اما مهم است که اگر در طول بارداری و در روزهای بعد از تولد فرزند خود برآمدگی یا درد جدیدی در شکم دارید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

فتق چیست؟

فتق یک سوراخ کوچک در دیواره شکم است که معمولاً بافتها و اندام شما از جمله معده و روده شما را محکم نگه می دارد. هرچه شکم شما در دوران بارداری رشد و گسترش می یابد، فشار بر روی دیواره شکم افزایش می یابد، و سوراخ های ریز در آنجا که هیچگاه مشکلی ایجاد نکرده اند، بزرگتر می شوند، یا فتق های جدیدی ایجاد می شوند. اگر فتق دارید، حتماً متوجه می شوید که یک توده نرم در اطراف دکمه شکم یا گاهی اوقات در ناحیه کشاله ران خود مشاهده کنید. ممکن است در صورت فعال بودن، سرفه، عطسه یا خم شدن بیشتر صدمه دیده باشد.تا زمانی که فتق شما باعث درد شدید یا بیرون زدگی بیش از حد نشده باشد، احتمالاً بعد از تولد کودک ترمیم می شود. اگر محل فتق شروع به درد و تحریک کننده درد کند، یا متوجه شوید که بیشتر از گذشته متورم است، ممکن است علامت این باشد که فتق دچار گرفتگی در دیواره شکم شده است که خطرناک است و در صورت عدم درمان، این فتق ها می توانند خون خود را از دست دهند و به روده شما آسیب برساند، بنابراین ممکن است شما نیاز به درمان یا جراحی تهاجمی داشته باشید.

فتق بارداری چیست؟

بیشتر زنان مبتلا به فتق می توانند زایمان طبیعی و سالم داشته باشند. اگر فتق كوچك داشته باشید ، پزشك شما احتمالاً به شما توصیه می كند كه كار دیگری انجام دهید. اما در بعضی موارد اگر شما یک سزارین قبلی داشته باشید یا فتق دارید که به خصوص در شکم شما بزرگ یا کم است پزشک ممکن است برای زایمان نوزاد سزارین را توصیه کند.

انواع مختلف فتق چیست؟

انواع مختلفی از فتق وجود دارد:

  • فتق ناف شایعترین نوع فتق در دوران بارداری است و درست در ناف شکم رخ می دهد، هنگامی که روده از قسمت جلوی دیواره شکم بیرون می زند.
  • فتق Inguinal کمتر دیده می شود و هنگامی رخ می دهد که عضله کشاله ران شما در اثر فشار رحم و پوسیدگی بافت از طریق آن ضعیف شود.

چه موقع باید نگران شوم؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، باید با ماما یا متخصص زنان  خود قرار ملاقات کنید تا مطمئن شوید که فتق شما روده شما را مسدود نکرده یا دچار ایسکمی نشده است:

  • افزایش درد در محل فتق که با استراحت برطرف نمی شود.
  • برآمدگی فتق که بیرون زده، قابل برگشت نیست و دردناک است.
  • حالت تهوع و استفراغ همزمان با برآمدگی درد فتق كه لمس قرمز و لمس دارد.

چه کسی در معرض خطر فتق است؟

فتق بارداری

بیشتر فتق ها مادرزادی هستند ، به این معنی که در بدو تولد وجود دارند. هرکسی می تواند دچار فتق شود. با این حال، برخی از عوامل می توانند شما را مستعدتر کنند:

  • چندقلویی
  • حاملگی های قبلی، به ویژه مواردی که در کار طولانی است
  • فتق قبلی که ترمیم شد
  • چاقی در دوران بارداری

فتق در دوران بارداری چگونه درمان می شود؟

در اکثر موارد، پزشک شما ادامه دادن بارداری همراه با فتق را بدون هیچگونه درمانی توصیه می کند. اگر برآمدگی شما را آزار می دهد، می توانید یک شکم بند را برای نگه داشتن آن امتحان کنید. بعد از تولد نوزاد، پزشک برای کمک به عضلات شکمی تحت  فشار در بارداری، تمریناتی را به شما توصیه می کند. اگر فتق شما بعد از انجام مدت زمان توصیه شده ترمیم نشود، عمل جراحی ممکن است چند ماه یا بیشتر پس از زایمان در نظر گرفته شود. جراحی در دوران بارداری فقط در صورتی توصیه می شود که فتق دچار احتناق شود و شما را در معرض خطر قرار دهد. با این حال، اگر شما یک سزارین را برنامه ریزی کرده اید و فتق بزرگی دارید، بعضی از پزشکان ممکن است پیشنهاد کنند که در طی سزارین، فتق هم با  جراحی ترمیم شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید