فتق شکمی چیست؟

0
1,827
781741.jpeg alt_text
781741.jpeg caption

فتق شکمی

یکی از اختلالات  که معمولا نیاز به جراحی برای درمان دارد فتق های داخل شکم می باشد. محل فتق ها می‌توانند متفاوت باشد. 

 

شایع ترین فتق ها

فتق نافی و فتق مغبنی یا همان کشاله ران شایع‌ترین این نوع بیماری و اختلال می باشد. فتق در حقیقت بیرون زدگی بخش از اعضای داخل شکم از یک غشای نازک یا ضعیف شده در داخل شکم می باشد تا زمانی که این بیرون زدگی باعث درد و انسداد عروقی و از بین رفتن بافت نشود مشکلی ایجاد نمی شود اما گاهی اوقات احشای اصلی مانند بخشی از روده ها داخل این بیرون زدگی هستند و اگر عروق هم دچار انسداد شود یک وضعیت اورژانس ایجاد می‌شود. انسداد عروق باعث کاهش خونرسانی و به تدریج قطع شدن خونرسانی به بافت بیرون زده می شود در این حالت اگر به سرعت بیمار به مرکز درمانی منتقل نشود و درمان جراحی اورژانس برای آزاد سازی رگ و بافت دچار احتقان انجام نگیرد بافت از بین می‌رود و ممکن است نیاز به جراحی وسیع‌تری برای برداشتن بخش بزرگی از روده فرد نیاز شود.

 

فتق شکم

 

بیرون زدگی فتق

 اغلب افرادی که دچار فتق می‌شوند با شکایت درد و بیرون زدگی یا وجود توده در ناحیه ناف یا کشاله ران که با نشستن و دراز کشیدن جا می رود و از بین می‌رود اما در حالت ایستاده بیرون ‌میزند به پزشک مراجعه می کنند توصیه می شود تمامی افراد که دچار این نوع هستند درمان جراحی را انجام دهند اگر زمانی که عفونت ایجاد نشده عمل در یک زمان مناسب و با آمادگی انجام شود احتمال بروز عوارض و عفونت کمتر خواهد بود .

 

علل بروز فتق

عوامل مانند سیگار کشیدن فعالیت در مشاغلی که با زور زدن همراه است یا ایستادن طولانی دارند احتمال بروز فتق را بیشتر می کند البته گاهی اوقات این نارسایی غشا و عضلات داخل شکم زمینه‌ای مادرزادی و ژنتیکی دارد نین با افزایش سن هم احتمال ضعف عضلات بیشتر می‌شود افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند بهتر از سیگار کشیدن را ترک کنند چون مصرف دخانیات احتمال عود فتق را افزایش می دهد همچنین افرادی که اضافه وزن دارند به علت افزایش فشار داخل شکم در معرض بیشتر ابتلا به این نوع بیماری قرار دارند . عمل جراحی در اتاق عمل و بعد از بیهوشی انجام می شود در این حالت بافت بیرون زده به سر جای خود برمی برگردانده می‌شود و گاهی اوقات از توری های مخصوص برای ایجاد حفاظ و جلوگیری از عود فتق استفاده می‌شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید