فشار بالای داخل چشمی و راهکار های درمان

0
2,079
680317.jpeg alt_text
680317.jpeg caption

فشار بالای چشمی به معنای افزایش فشار در چشمان شماست. در ساختار چشم ، در پشت قرنیهو مایع شفافی وحود دارد که در مکانیسم بینایی نقش دارد. اگر به هر دلیلی این مایغ در پشت قرنیه تجمع پیدا کند باعث بالا رفتن فشار چشم می شود. گلوکوم انواعی مانند گلوکوم زاویه بسته و زاویه باز دارد.اگر فشار بالای چشم درمان نشود می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

چگونه می توان فشار بالای چشم را تشخیص داد؟

در اغلب موارد فشار بالای چشم بی علامت است و فقط با اندازه گیری فشار چشم توسط چشم پزشک مشخص می شود. فشار چشم بیش از  21 میلی متر جیوه یا بالاتر به طور کلی نشانگر فشار خون بالا چشمی است.

علایم فشار بالای چشم

علائم و نشانه های گلوکوم بسته به نوع گلوکوم وضعیت شما متفاوت است. اغلب افزایش فشار جشم باعث کوری در قسمتی از میدان بینایی می شود. 

 

علایم  گلوکوم زاویه باز

لکه های کور لکه دار در قسمت محیطی یا بینایی مرکزی ، غالباً در هر دو چشم وجود دارد. در مراحل پیشرفته فرد دچار دید تونلی می شود.

  • علایم گلوکوم حاد بسته شدن زاویه
  • سردرد شدید
  • چشم درد
  • تهوع و استفراغ
  • تاری دید
  • هاله نور 
  • قرمزی چشم

در صورت عدم درمان ، گلوکوم در نهایت باعث کوری خواهد شد. حتی با درمان ، حدود 15 درصد از مبتلایان به گلوکوم حداقل در یک چشم در طی 20 سال دچار کوری می شوند. فشار بیش از حد بالا باعث افزایش فشار در قسمت داخلی چشم می شود که می تواند در نهایت به عصب بینایی چشم آسیب برساند

علل ایجاد گلوکوم

تولید بیش از حد مایع

 

زلالیه نوعی مایع روشن است که توسط جسم مژگانی، ساختاری واقع در پشت عنبیه، ایجاد می شود. اگر احسام مژگانی بیش از حدمایع ایجاد کند ، فشار در چشم افزایش می یابد و باعث فشار خون چشمی می شود.

تخلیه نامناسب مایع

اگر سرعت تخلیه این مایع از سرعت تولید آن کمتر باشد مایع در پشت چشم تجمع می یابد و باعث افزایش فشار چشم می شود. برخی از داروهای خاص نیز می توانند بعنوان عوارض باعث افزایش فشار چشم شوند.  نشان داده شده است که داروهای استروئیدی خطر فشار خون بالا را افزایش می دهد. حتی قطره چشم استروئیدی که پس از لیزیک و سایر جراحی های انکساری استفاده می شود می تواند باعث افزایش فشار چشم در افراد مستعد شود. 

تروما و ضربه به چشم

 آسیب دیدگی چشم می تواند بر تعادل تولید آب و تخلیه چشم از چشم تأثیر بگذارد ، احتمالاً منجر به فشار خون چشم می شود. بعضی اوقات ممکن است ماهها یا سالها بعد از آسیب دیدگی رخ دهد. 

 

 قوز قرنیه

 

در صورت وجود قوز قرنیه احتمال بالا رفتن فشار چشم افزایش می یابد و بنابراین این بیماران نیاز به اندازه گیری مرتب فشار جشم دارند. همچنین نژاد، سن و سابقه خانوادگی در خطر فشار خون چشمی و گلوکوم نقش دارند. اگرچه در هر فردی می تواند فشار چشم ایجاد گردد، آمریکایی های آفریقایی تبار، افراد بالای 40 سال و افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا یا گلوکوم دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

 

درمان فشار بالای چشم

اگر افزایش فشار چشم خفیف باشد اعلب نبازی به درمان ندارد و فقط فشار چشم در فواصل کوتاه اندازه گیری می شود تا در ضورت افزایش فشار،دارو تجویز گردد. داروهایی که برای درمان افزایش فشار چشم استفاده می شوند اغلب باعث کاهش تولید مایع پشت چشم می شوند. گاهی در صورت عدم پاسخ به درمان نیاز به جراحی برای درمان فشار بالای چشمی است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید